این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۳۱-۵۲
عنوان فارسی
جهانهای تأثیرگذار در تکوین اثر هنری: تاریخ جامعه، تاریخ هنر، تاریخ هنرمند
چکیده فارسی مقاله
اثر خلاقانه، محصول تعامل تنگاتنگی است که میان بخش ناخودآگاه و خودآگاه ذهن برقرار می-شود. هنرمند به واسطهی دادههای انتزاعی و ذهنی به درک شهودیِ بدیعی از جهان پیرامون نائل میگردد و با یاری ابزارها و اسلوبهای از پیش آموخته، اثر هنری شکل میگیرد. در این مجال، قصد اصلی رسیدن به الگویی برای نقد تکوینی اثر هنری است. چه ساحتهایی در شکلگیری اثر هنری تأثیرگذار هستند؟ هر یک از ساحتهای مورد نظر چه مؤلفههای جزئیتری در خود دارند؟ به دلیل وسعت بحث، نظریه «ناخودآگاه» فروید به عنوان دیدگاه نظری مقاله انتخاب شده است. یافته-های نظری نشان میدهند، فرآیند خلق اثر توسط هنرمند محصول سه تاریخ متفاوتی است که به صورت توامان در ذهن وی اندوخته میشوند و با توجه به هر یک، امور مقدماتی معیّنی تکوین می-یابد. تاریخ جهان پیرامون مؤلف، که ناخودآگاه جمعی و خودآگاه جمعی را شکل میدهد. تاریخ هنر که اهمیت خود را در خوانشهای بینامتنی آشکار میکند و تاریخ شخصی هنرمند که خودآگاه و ناخودآگاه فردی وی را ایجاد کرده و نقش به سزایی در تکوین «فردیبودنِ» متن هنری دارد. در حقیقت این مقاله قصد دارد با نگاهی روانکاوانه به نظریاتی که با سه تاریخ فوقالذکر مرتبط هستند، یک مدل از فرآیند تکوین اثر هنری به دست دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ناخودآگاه، متن، تاریخ، تکوین،
عنوان انگلیسی
Influential Worldsin the Genesisof an Artwork: Social History, Art History, the History of theArtist
چکیده انگلیسی مقاله
A creative artworkisthe product ofa close interaction between the unconscious and conscious mind. Artists create their works of art by drawing on their intuitive understanding of the world and the tools and methods at their disposal. This paper studies the genetic criticism and the factors that are most important in shaping this approach.Because of the scope of the debate on this subject, we have narrowed down the theoretical section of this paper to a discussion of Freud's theory of unconscious. The process of creating works of art is a production of the confluence of three histories inthe artist'smind: (1) the history of the world around the art that forms the collective (un-) conscious of the society and has a significant rolein the formation ofthe unity of the context from which the work emerges; (2) the art history which is vital in the intertextual approaches; (3) the personal history of the artist that forms the individual (un-)conscious and develops the individuality of the work of art.This article looks at the psychological theories that help develop a critical model for interpretation of these three histories in relation to the genesis of an artwork.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
unconscious, text, History, genetic criticism
نویسندگان مقاله
سعید احمدی علیایی | ahmadi oliaei
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
فتانه محمودی |
معاون آموزشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_12622_39ae4661d3416069d4375aa3a0f8d3bd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-529940.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات