این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۱۳۷-۱۶۲

عنوان فارسی حماسه، اسطوره و تجربه ی عرفانی، سهروردی و خوانش او از شاهنامه
چکیده فارسی مقاله هدف از این مقاله نشان دادن نگاه تأویلی سهروردی است به روایات،عناصر و مؤلفه‌های اثر حماسی بزرگ ایران یعنی شاهنامه فردوسی. مقاله به دو بخش تقسیم می‌شود: در بخش نخست بنیان های متفاوت تأویل در نزد فردوسی و سهروردی بررسی می‌گردد و نشان داده می شود که اسطوره و حماسه چگونه در اندیشه فردوسی و در پرتو اصول و قواعدی که او برای فهم و تأویل آنها به دست می دهد، به مثابه اموری معقول و خردپذیر جلوه می کنند حال آن که در نزد سهرودی آنچه مهم است نه به دست دادن تفسیر و تبیینی معقول از حماسه و اسطوره بلکه فهم آنها به مثابه رمزها و نمادهایی است که در پرتو نوعی تجربه زیسته عرفانی و باطنی فهم و تفسیر می شوند. در بخش دوم هم با واشکافی تحلیلی عناصر حماسی و اسطوره‌ای شاهنامه که در حکایات عرفانی سهروردی بدل به رمزها و نمادهای عرفانی و گنوسی می‌شوند، دگردیسی اسطوره و حماسه به عرفان یا گذر از حماسه تاریخی- ملی به حماسه معنوی مورد تأمل و مداقه قرار می گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Epic, Myth and Mystical Experience; Suhrawardi's Reading of the Shahnameh
چکیده انگلیسی مقاله Suhrawardi's hermeneutical approach to the elements, components and narratives of the Shahnameh, as they are expressed in his mystical treatises, delineates the metamorphosis of the epico-mythic Weltanschauung into a mystico-gnostic worldview. We will best understand this metamorphosis by contrasting the hermeneutical principles of Suhrawardi with those of Ferdowsi in interpreting various myths and epic narratives. Ferdowsi's hermeneutics can be described as "logocentric," a term which highlights the role of λόγος in imposing a rational interpretation on the seemingly illogical and counterfactual aspects of myth and epic narrative. In contrast, Suhrawardi's hermeneutics is dominated by different ontological and epistemological principles that turn it into what can be designated as "radical hermeneutics," a theory of reading whose radicality consists in making the Erlebnis of the reader and his or her intentiō lectoris the focal point of interpretation. The paper will scrutinize the way in which Suhrawardi interprets the epico-mythic elements of the Shahnameh as mystical symbols in the context of his Gnostic and illuminationist worldview and thus metamorphoses the epic into the mystical.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امید همدانی |
مشهد،پردیس دانشگاه فردوسی،دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_5784_17f1ad67d62c267c70795debc4ef57ca.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-529981.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات