این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۷-۴۰
عنوان فارسی
بنمایه: تعاریف، گونهها، کارکردها و...
چکیده فارسی مقاله
اختلاف در فهم و کاربردِ اصطلاحات رایج در حوزۀ ادبیات داستانی، از مشکلاتی است که گاه مانع از فهم درست و مشترک داستان و تحلیل دقیق آن میشود. با اینکه بسیاری از این اصطلاحات به فرهنگها راه یافته و بر زبان اهل تحقیق جاری است، هنوز در کاربرد آن اجماعی وجود ندارد. همین امر، تشخیص و تمایز عناصر داستانی و در نتیجه، تحلیل داستانها را در عمل با مشکل روبهرو ساخته است. نویسنده در این گفتار، قصد دارد یکی از پرکاربردترین اصطلاحات حوزۀ روایتشناسی، یعنی بنمایه را با تأکید بر «نقشمایۀ آزاد» و «نقشمایۀ مقیّد» بازنگری کند. برای این منظور، اهمّ تعاریف موجود در فرهنگها را نقد میکند، درجۀ رسایی و نارسایی آنها را نشان میدهد و تعاریف مورد نظر خود را عرضه میکند. همچنین، انواع بنمایه را در داستانهای سنّتی فارسی طبقهبندی، و کارکردهای چهارگانۀ آن را در روایت تبیین خواهد کرد. بنمایه، اصطلاحی است ساختاری-معنایی که بیشتر با عناصر ساختاری داستان ارتباط مییابد نه صرفاً با جنبههای معنایی آن.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Motive: Definitions, Types, Functions and …
چکیده انگلیسی مقاله
One of the problems which prevent a correct or common comprehension of a fiction and its precise analysis is the diversity which exists in understanding and using the common terms in fiction domain. Although most of these terms have been listed in dictionaries and used by researchers, there is no unanimity about their usage. Due to this matter, distinction of fiction's elements and the analysis of narratives confront some difficulties. In this paper we intend to revise one of the most common terms in narratology i.e. motive, focusing on dependent motive and independent motive. Hence it is necessary to criticize the most important definitions in dictionaries for motive, to show their credibility and the degree of their expressiveness and to present our definitions. Also, all types of motives in traditional Persian fictions will be categorized and their four functions in narration will be explained. In our point of view, motive is a structural – semantic term that is related more to structural elements of a story than to its semantic aspects.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد پارسانسب |
تهران، خیابان مفتح جنوبی، دانشگاه تربیت معلم، گروه زبان و ادبیات فارسی
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_5763_b9d66dca7793999ae2846a347e591373.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-529993.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات