این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۱-۲۱۶

عنوان فارسی ژانر وهمناک: شگرف و/ شگفت در فرج بعد از شدت
چکیده فارسی مقاله این جستار دو گونه ژانر فانتاستیک/ وهمناک، یعنی شگرف و/ در مقابل شگفت و تعیین میزان کارآمدی این ژانرها را در تعیین نوع ادبی حکایت‌های کوتاه فرج بعد از شدت (باب‌های هفتم، هشتم و نهم از جلد دوم) بررسی می‌کند. ابتدا به تعریف واژه وهمناک، و سپس به پیشینه آن اشاره می‌شود. در ادامه، از رهیافت ساختاری تودروف به وهمناک سخن به‌میان می‌آید. در نگرش تودروف، وهمناک ناممکنی است که به کمک علل طبیعی یا فراطبیعی ممکن می‌شود؛ از این‌رو، شیشه عمر بس ناپایدار آن با برطرف شدن شک و ترس خواننده شکسته، و وهمناک به یکی از دو حوزه مجاور خود یعنی شگرف و/ یا شگفت وارد می‌شود. در این مقاله ضمن اشاره به برخی حکایت‌های فرج بعد از شدت- که در ژانرهای شگفت و شگرف و نیز ژانر «کرامات» قرار می‌گیرند- گفته می‌شود که در این داستان‌ها، تردید شخصیت و یا خواننده به یکی از دو روش زیر برطرف می‌شود: یا برای رخدادهای به‌ظاهر عجیب داستان‌ها دلایل عقلانی و منطقی ایراد می‌شود (گونه شگرف) یا اینکه معلوم می‌شود رخدادها در دنیایی غیرواقعی رخ داده‌ است (گونه شگفت). در پایان، به یافته‌های پژوهش اشاره می‌شود: 1. توجه‌ به‌ شخصیت‌ مرکزی داستان؛ 2. رویدادها را راوی حکایت می‌کند، امّا حوادث از دیدگاه‌ شخصیت‌ مرکزی‌ دیده‌ می‌شود (راوی- کانونی‌گر)؛ 3. دیدگاه‌ خواننده‌‌ با دیدگاه‌ راوی و شخصیت‌ اصلی‌ یکی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وهمناک، شگرف، شگفت، فرج بعد از شدت، تنوخی، تودروف،

عنوان انگلیسی Fantastic: Uncanny and/ or Marvelous in the Relief after the Grief
چکیده انگلیسی مقاله This paper examines two modes of fantastic genre, i.e uncanny and marvelous, with regard to the stories of Tanookhi's the Relief after the Grief. We will start by a discussion of Todorov's work on the 'fantastic'. In doing so, the etymology of the keywords and the review of literature are also given. Then, it is referred to Todorovian structural approach to 'the fantastic'. Due to this approach, it is told that in the fantastic stories of the book (sometimes titled as "keraamaat" genre), the reader has to experience the world described as a possible or impossible world full of fear and strange: depending on the readers to explain the occurrence of strange events naturally or supernaturally, the stories may undergo the category of uncanny or marvelous, respectfully. Finally, as conclusion and new results, it is said that in the Relief after the Grief: 1) the focus is on one central character as the center for all events 2) events of the stories are seen through the focal point of this character as the main narrator- focalizer and 3) The reader's point of view should be that of the central character and the events should be focalized through his eyes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_5922_2217534ad9f6ceed50a5b404b09430c5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-530001.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات