این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۸۳-۱۰۶

عنوان فارسی گونه‌شناسی داستان بر پایه معناشناسی فعل
چکیده فارسی مقاله این مقاله به معرفیِ مواد اولیه و اصول حاکم بر «طرح خام» داستان پرداخته است. منظور از «طرح خام داستان»، استنباطی است که خواننده از زنجیره رویدادهای رواییِ نسبتاً کوچک در ذهن خود می¬پروراند. اصول موضعیِ حاکم بر این زنجیره‌های کوتاه، به خواننده کمک می‌کند تا بخش‌های مختلف داستان را «وضعیت»2، «رویداد»3 یا «کنش»4 بداند و همچنین رفتار شخصیت‌های داستانی را در توالی‌های هر چه بزرگ‌تر به یکدیگر پیوند دهد و ساختار منسجمی از کنش‌ها را در ذهن خود طراحی کند. «وضعیت»، «رویداد» و «کنش» از مفاهیم بنیادینی است که در پیشینه روایت‌شناسی بارها تکرار شده است. با این حال، دیدگاه‌های جدید به¬ویژه در علوم‌ شناختی، زبان‌شناسی و فلسفه نکات تازه‌ای را به این مفاهیم سنتی افزوده و درک ما را از ماهیت و ابعاد داستان دگرگون کرده است. بعضی از این یافته‌ها چندان هم تازه نیستند و اگرچه پیشینه‌‌شان به سال‌ها پیش از شکل‌گیریِ علوم شناختی و حتی روایت‌شناسیِ ساختارگرا می‌رسد، تا یکی¬دو دهه اخیر از چشم نظریه‌پردازان روایت پنهان مانده و بازیابی نشده بودند. در نظر روایت¬پژوهان، داستان‌پردازی و درک داستان در دستگاه قواعدی صورت می¬گیرد که با تعبیر بیشتر رویدادها به «کنش»های عامدانه و هدفمند، زنجیره‌‌هایی از آن‌ها می‌بافد و به این ترتیب، ساختاری از کنش‌ها را پی می¬ریزد. اما زبان‌شناسان در چارچوب معناشناسیِ فعل، تمایز جزئی‌تری را از رویدادها معرفی کرده‌اند که کنش‌ها فقط بخشی از آن¬اند. در این مجال، با بعضی پیامدهایی که معناشناسیِ فعل برای نظریه روایت دارد آشنا خواهیم شد و به‌ویژه کارآییِ آن را در گونه¬شناسیِ داستان بررسی خواهیم کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Narrative Genres Based on Verb Semantics
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of present article is to introduce the basic constituents of the story blueprint, and principles governing them. By the story blueprint I intend the reader's inference about some relatively short sequences of narrative events. The local rules operative on these sequences help the reader discriminate story characters' goal-directed actions from unintentional events and states, before mentally modeling an overall structure of interlinked larger sequences within a storyworld. Action, event, and state are among the concepts inextricably connected with the notion of story and reiterated through the history of narrative analysis. The concepts at issue, and with them the nature and scope of narrative itself, have been further illuminated by recent insights offered mainly by linguists, philosophers, and cognitive scientists. Most of these developments occurred long before the establishment of cognitive sciences, and even before the heyday of structuralist narratology. But despite their availability at the time, they have been brought within the compass of classical theories of narrative since only a couple of decades ago. Narrative theorists argue that to tell and comprehend stories is to operate within a system of rules in which events are preferentially viewed as structural sequences of intentionally-oriented actions. In recent works on the semantics of verbs, however, language theorists have made finer-grained classifications of expressible events, with actions as a mere subcategory. This article is thus meant to explore some of the implications of verb semantics for narrative theory, especially as concerns typology of narratives under various genres.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین صافی پیرلوجه |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_5750_0cee4972e99e1496813869d0e03de218.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-530005.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات