این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۲۹-۱۴۲
عنوان فارسی
تبیین علل و انگیزه انتخاب و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش پزشکی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: علل انتخاب رشته تحصیلی با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی، در جوامع کنونی بسیار متنوع است. بررسی علل و انگیزههای انتخاب و ادامه تحصیل در رشتههای مختلف میتواند کمک شایانی به بازنگری در فرایندهای مختلف مرتبط با رشته مانند فرایند جذب و گزینش داوطلبان یا نحوه ارائه برنامههای آموزشی بنماید. این پژوهش در همین راستا و با هدف تبیین علل انتخاب و ادامه تحصیل در رشته آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد از دیدگاه دانشجویان و فارغالتحصیلان انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و بهروش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. بهمنظور جمعآوری داده از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و با 17 نفر از دانشجویان و فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی مصاحبههای نیمه ساختارمند انجام گرفت. سپس دادهها به روش تحلیل کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج: بنابر یافتههای این مطالعه، علل انتخاب و ادامه تحصیل در رشته آموزش پزشکی در چهار درون مایه «مؤلفههای فردی» شامل طبقات رشد علمی-شخصیتی، محرکهای اختصاصی و محرکهای غیراختصاصی؛ «مؤلفههای سیستمی» شامل طبقات اقتضائات شغلی، فرار حرفهای، فرار آزمونی، ماهیت و نحوه ارائه آموزشها؛ «مؤلفههای اجتماعی» شامل مدرکگرایی قابل تقسیمبندی هستند. نتیجه گیری: اگرچه عوامل مختلفی در تصمیم برای ادامه تحصیل در رشته آموزش پزشکی نقش دارند اما با توجه به تنوع عوامل تأملبرانگیزی مانند عدم برگزاری آزمون ورودی، سهل بودن شرایط ورود در قیاس با سایر رشتهها، به نظر میرسد بازنگری در معیارها و نحوه گزینش دانشجو در این رشته-مقطع ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Reasons and motives for selecting major of medical education as post-graduate course: a qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The reasons for choosing a field of study, depending on the type of discipline and degree, are different. This study aims to explore the reasons of choosing and continuing post-graduate major in medical education from viewpoint of students and graduates. Method: This qualitative research was conducted using content analysis method. Purposeful sampling was used for data collection. Semi-structured interviews were conducted with 17 post-graduation alumnus or students who were studying master degree of medical education. Results: According to the results, choosing post-graduate major in medical education for continuing education was due to for main themes; "personal elements" including scientific-personality growth, specific motivators, and unspecific motivators; "systematic elements" including occupational requirements, career escaping, examination escaping, and essence and implementation process of educational programs and "social elements" including credentialism. Conclusion: Although many factors play role in making decision to continue studying inmedical education, considering the diversity of factors such as entrance without an examination and ease of entry conditions in comparison with other disciplines, it seems that a review of the criteria and admission process in this program is required.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طاهره صبوری اقبلاغ رستم خان | tahere sabouri aghbulagh rostam khan
ms. in medical education, mofid children amp;apos;s hospital, shahid beheshti university of medical science, tehran, iran
کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
معصومه ایمانی پور | masoomeh imanipour
phd. in medical education, assistant professor and member of nursing and midwifery care research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استادیار، دکتری تخصصی آموزش پزشکی، گروه مراقبتهای ویژه و مدیریت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سلیمان احمدی | soleiman ahmadi
phd. in medical education, associate professor, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار، گروه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران ،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-847-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات