این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۶۷-۱۸۰
عنوان فارسی
بررسی رابطه راهبرد های یادگیری خود تنظیمی و باور های انگیزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: براساس نظریه یادگیری خود تنظیمی، مؤلفه های شناخت، انگیزش و کنش وری تحصیلی یک مجموعه در هم تنیده و مربوط به هم در نظر گرفته می شوند. هدف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ بررسی رابطه راهبرد های یادگیری خود تنظیمی و باور های انگیزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز ﺑــﻮد. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود جامعه آن را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1395 تشکیل دادندکه 352 ﻧﻔــﺮ از داﻧﺸــﺠﻮﻳﺎن با روش طبقه ای متناسب با سهم اﻧﺘﺨﺎب شدند. ابزار ﺟﻤــﻊ آوری داده ها ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ( MSLQ ) بود و برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی از معدل نمرات دانشجویان استفاده شد. در تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 19 و آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه، تی مستقل و ضریب هم بستگی پیرسون استفاده شد. نتایج: بین عملکرد تحصیلی و حوزه شناختی رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد (05/0 > p ) در حالی که حوزه ی فراشناختی با عملکرد تحصیلی رابطه ی معنی داری را نشان نداد. به طور کلی هر چقدر معدل دانشجویان بالاتر بود میانگین حوزه ی شناختی و میانگین باور های انگیزشی بیشتر بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد با طراحی مداخله آموزشی استراتژی¬های یادگیری خودتنظیمی و تقویت باورهای انگیزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز بتوان تاثیر بسزایی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان گذاشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبرد های شناختی و فراشناختی، عملکرد تحصیلی، خودتنظیمی
عنوان انگلیسی
The relationship between self-regulation learning strategies, motivational beliefs and the academic performance of students at Alborz University of Medical Sciences in 2016
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Based on self-regulation learning theory, cognitive components are considered motivational and academic performance of a series of intertwined and related entities. This study investigated the relationship between self-regulated learning strategies and motivational beliefs and academic performance of students enrolled at Alborz University of Medical Sciences in 2016. Method: :In this analytical cross-sectional study, 352 students at Alborz University of Medical Sciences studying in year 2016 were enrolled in the study through stratified random sampling. The Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) assessment device was used to collect data and the students' average scores were used to assess the academic performance of Students intheir course works. The data were analyzed by SPSS-V. 19 software using descriptive statistics and ANOVA, t-test and Pearson correlation co-effiicients. Results: There was a positive and significant correlation between the dimensions of cognitive learning strategy and academic achievement. (p< 0.05). There was no significant correlation between meta-cognitive learning strategies and academic achievement (p< 0.05). In general, the higher the student's average score was, the higher the mean cognitive domain and the average of motivational beliefs were. Conclusion: It seems that by designing educational intervention strategies for self-regulation learning and strengthening motivational beliefs in students of Alborz University of Medical Sciences, better academic achievements can be anticipated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا سبزمکان | leila sabz makan
assistant professor, department of health education and promotion, faculty of health, alborz university of medical sciences, karaj, iran.
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)
لیلا کیکاوسی آرانی | leila keikavoosiarani
assistant professor, department of health services management, faculty of health, alborz university of medical sciences, karaj, iran.
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)
شیوا حسینی | shiva hoseini
bachelor amp;apos;s degree in public health, faculty of health, alborz university of medical sciences, karaj, iran.
کارشناسی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)
سارا علی اکبرپور | sara ali akbarpor
bachelor amp;apos;s degree in public health, faculty of health, alborz university of medical sciences, karaj, iran.
کارشناسی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-801-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات