این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۸۱-۱۹۰

عنوان فارسی بررسی علل بی‌نظمی در برگزاری کلاس های آغاز هر نیمسال تحصیلی از نگاه کارشناسان آموزشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بی نظمی یا به عبارتی بهتر تاخیر یک تا دو هفته ای در آغاز هر نیمسال تحصیلی بواسطه عدم حضور دانشجویان یا اساتید در کلاس ها، یکی از معضلات بسیار متداول در اکثر دانشگاههای ایران است. این پژوهش با هدف بررسی علل بی نظمی در شروع نیمسال تحصیلی از دیدگاه کارشناسان آموزشی چند مرکز دانشگاهی انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه بصورت مقطعی در نیمسال اول تحصیلی 95-94 در سه دانشگاه علوم پزشکی بابل، شهید بهشتی و ایران، در میان کارشناسان آموزشی چهار دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی و بهداشت انجام پذیرفت. جهت جمع آوری داده از ابزاری محقق ساخته استفاده شد. روایی ابزار با اعمال نظر شش نفر از متخصصین و پایایی آن با روش آزمون- بازآزمون (82/0=r) مورد تایید قرار گرفت. برای پردازش داده از شاخص های آمار توصیفی استفاده شد. نتایج: پردازش نظرات 42 نفر از کارشناسان حاکی از آن بود که اصلی ترین دلیل بی‌نظمی دانشجویان در اولین هفته آغاز ترم، تاکید دوستان همکلاسی به غیبت در کلاسها می باشد. البته به عقیده آنان، خلاء مقررات انضباطی و یا عدم جدیت در اجرای قوانین، بی میلی اساتید در برگزاری بموقع کلاس‌ها و همچنین عدم حضور و غیاب و یا عدم اعلام غیبت‌ها به آموزش از دیگر عوامل موثر می باشند. نتیجه گیری: به عقیده کارشناسان آموزشی، از بین علل متعدد تعطیلی کلاس ها در آغاز هر نیمسال تحصیلی، عوامل منسوب به دانشجویان و اساتید از سهم بیشتری برخوردارند. بنابراین نیاز است تا از سوی مسئولان آموزشی برنامه ریزی و نظارت دقیق تری برای کنترل و جلوگیری از چنین رفتاری صورت پذیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Educational experts’ viewpoints about irregularities in classes in the beginning of each semester
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Irregularity or delay in the beginning of classes at each semester, due to absence of students and/or professors, is a common problem in most Iranian universities. This study aimed to investigate the reason for irregularities at the beginning of each semester according to the viewpoints of educational experts. Method: This cross-sectional study was carried out at three universities of medical sciences namely; Babol University of Medical Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, and Iran University of Medical Sciences in the first academic semester of 2015-2016. This study investigated the viewpoints of educational experts working in four schools of medicine, dentistry, paramedicine, and public health using a researcher-made instrument. The instrument's face validity was surveyed and confirmed by six faculty members and its reliability was tested by test-retest method (r=0.82). Descriptive statistics were used for data analysis. Results: According to a forty-two member panel of educational experts' opinions, the main reasons for academic irregularities at the beginning of each semester is students' absence followed by weak disciplinary rules, lack of implementation of regulations, teachers' reluctance to hold classes on time, as well as not completing roll calls and not passing them to the registrar's office. Conclusion: From the educational experts' point of view, the factors related to students and teachers have greater effect on the recession of classes at the beginning of each academic semester. Therefore, a better planning for semesters and more control by authorities are required.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید حسین موسوی انیجدان | seyyed hossein mousavie anijdan
assistant professor, facculty of allied medicine, babol university of medical sciences, babol, iran.
استادیار، گروه تکنولوژی پرتوها، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

آرام تیرگر | aram tirgar
associate professor, social determinate of health research center, health research institute, babol university of medical sciences, babol, iran
بابل- خیابان گنج افروز- دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

مصطفی پویاکیان | mostafa pouyakian
assistant professor, department of occupational health engineering, school of public health, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

خدابخش جوانشیر | khodabakhsh javanshir
associate professor, mobility impairment research center, physiotherapy department, babol university of medical sciences, babol, iran.
بابل- خیابان گنج افروز- دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

ایرج علیمحمدی | iraj alimohammadi
associate professor, department of occupational health engineering, school of public health, iran university of medical sciences. tehran, iran
تهران- دانشگاه علوم پزشکی ایران-دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

ایمان جهانیان | iman jahanian
faculty member, department of medical education, education development center, babol university of medical sciences, babol, iran
مربی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

منیره پروانه | monireh parvaneh
phd student of educational administration, m.sc. of medical education, education development center, babol university of medical sciences, babol, iran.
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندارن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-409-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات