این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
تحقیقات مدلسازی اقتصادی
، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۳۷-۷۲
عنوان فارسی
بررسی آثار اقتصادی بکارگیری سیاستهای غیرقیمتی در مصرف حاملهای انرژی
چکیده فارسی مقاله
علاوه بر سیاستهای قیمتی، سیاستهای غیرقیمتی همانند بهبود کارایی در مصرف حاملهای انرژی میتوانند نقش موثری در کاهش مقدار مصرف انرژی و افزایش استفاده بهینه از انرژی در کشور داشته باشند. طبق ادبیات اقتصاد انرژی، بهبود کارایی در مصرف انرژی توام با اثرات بازگشتی هستند که در آن عایدیهای انتظاری ناشی از بهبود در کارایی مصرف انرژی تا حدودی خنثی میشوند. هدف مقاله ارزیابی آثار اقتصادی ناشی از بهبود کارایی در مصرف حاملهای انرژی (بنزین، گازوئیل و برق) بهعنوان سیاستی غیرقیمتی است. برای این منظور از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه مبتنی بر ماتریس حسابداری احتماعی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بهبود 10 درصد در کارایی مصرف حاملهای انرژی باعث میشود تا بیشترین اثرات بازگشتی (مربوط به بنزین) در بخش حملونقل با 8/29 درصد، بیشترین اثرات بازگشتی (مربوط به گازوئیل) در بخش حملونقل با 7/24 درصد و بیشترین اثرات بازگشتی (مربوط به برق) در بخش سایر خدمات با 5/24 درصد رخ دهد. اثرات بازگشتی مربوط به بخش خانوار نیز در مورد بنزین، گازوئیل و برق به ترتیب برابر با 1/23، 8/17 و 9/27 درصد میباشند. همچنین بهبود 10 درصد در کارایی مصرف حاملهای انرژی باعث میشود تا بیشترین افزایش در سطح تولید بخشهای اقتصادی مربوط به بنزین، گازوئیل و برق به ترتیب در بخشهای «حملونقل»، «حملونقل» و «سایر خدمات» با 62/0، 51/0 و 32/0 درصد باشند. علاوه بر این، بهبود 10 درصد در کارایی مصرف بنزین، گازوئیل و برق باعث میشود تا تولید ناخالص داخلی به ترتیب معادل 17/0، 15/0 و 11/0 درصد با افزایش همراه باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حاملهای انرژی، کارایی مصرف و مدل تعادل عمومی قابل محاسبه
عنوان انگلیسی
Economic Impacts of Adopting Non-Price Energy Consumption Policies
چکیده انگلیسی مقاله
Price policies are one of the most permissive policies in Iranian economic for controlling energy carrier's consumption. In addition, the non-price policies such as energy efficiency improvement are effective for controlling energy carrier's consumption. This paper assesses the economic impacts of energy efficiency improvement (in gasoline, gasoil and electric) as a non-price policy. For the purposes of this paper computable general equilibrium (CGE) model based on social accounting matrix (SAM) is used. The social accounting matrix is aggregated in 12 activities and 14 commodities. The CGE model blocks are: production block, institution block, trade block, Investment block and system constraint block. The results show that, first 10 percent improvement in energy efficiency makes the highest rebound effects (of gasoline) in the transport sector with 29.8 percent, the highest rebound effect (of gasoil) in the transport sector with 24.7% and the highest rebound effect (of electricity) in the other services sector with 24.5 percent. Second 10 percent improvement in energy efficiency causes the greatest increase in the output level of sectors (related to gasoline, gasoil and electricity) respectively, in the "transport", "transport" and "other services" by 0.62, 0.51 and 0.32 percent. Thirdly 10 percent improvement in energy efficiency increases the GDP respectively 0.17, 0.15 and 0.11 percent.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Energy Carriers, Efficiency, CGE
نویسندگان مقاله
موسی خوشکلام خسروشاهی | musa khoshkalam
alzahra university
تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1047-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/707/article-707-532105.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
انرژی، منابع و محیط زیست
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات