این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۲۰۹-۲۲۴

عنوان فارسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس افسردگی نوجوانان براساس نظریه سوال- پاسخ و مقایسه نتایج با نظریه کلاسیک آزمون
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از مقاله حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس افسردگی نوجوانان براساس نظریه سوال- پاسخ و مقایسۀ نتایج به دست آمده با نظریه کلاسیک آزمون‌سازی می­باشد. روش بررسی: مقیاس محقق‌ساخته شامل 46 سؤال در بین 750 دانش‌آموز راهنمایی و دبیرستان شهر زنجان (364 پسر و 386 دختر) که به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای (طبقه‌ای متناسب با حجم) و تصادفی برگزیده شده بودند، اجرا شد. نتایج: نتایج تحلیل عاملی و ساختار سؤالات نشان داد پیش‌فرض‌های مهم نظریه سوال- پاسخ یعنی تک بعدی بودن و استقلال موضعی در مقیاس  سنجش افسردگی نوجوانان برقرار است. در مقایسه ویژگی­های روانسنجی سؤالات براساس دو نظریه نتایج مشابهی مشاهده شد با این تفاوت که در نظریه سوال- پاسخ توانایی برآورد پارامتر­های معتبرتری برای ارزیابی سؤالات وجود داشت. ویژگی­های روانسنجی آزمون حاصل از دو نظریه نیز مقادیر نزدیکی برای همسانی درونی نشان دادند، به طوری که مقدار آلفای کرونباخ 933/0 و اعتبار حاشیه­ای 947/0 به دست آمد. نمرات هنجاری براساس تتا در نظریه سؤال-پاسخ و نمرات تی در نظریه کلاسیک محاسبه شد. در رتبه­بندی افراد توسط دو نظریه روی پیوستار نمرات افسردگی تفاوت‌های قابل توجه­ای مشاهده شد که می‌توان به تفاوت­های 93، 92 و 86 نفری در رتبه‌ها اشاره کرد. نتیجه‌گیری: بررسی و مقایسه نتایج نشان داد مدل­های­ نظریه سوال- پاسخ پارامترها و شاخص­های بیشتر و دقیقتری برای قضاوت و تصمیم­گیری در مورد سؤالات، آزمون و افراد ارائه می‌دهند. بر این اساس کاربرد بیشتر نظریه سوال-پاسخ در سنجش دیگر سازه­های روانشناسی پیشنهاد می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه سوال-پاسخ، افسردگی، نوجوانی، نظریه کلاسیک آزمون

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of the Pdolescents Depression Scale Pssessment Based on Item Response Theory and Conclusion Comparation with Classic Test Theory
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: This  article  aim was be Assess the psychometric properties of the adolescents  depression scale  assessment  based on Item  Response Theory  and  conclusion  Comparation with Classic  Test  Theory. Materials and Methods: questionnaire comprising 46 questions was developed and 750 students (364 male and 386 female) were chosen through multistage random clustering (levels proportional to size) completed the questionnaire. Results: factor analysis  and  questions structure conclusions showed that item response theory  presupposition  that is, Unidimensional and Local independence established in the adolescents depression questionnaire and  questions Psychometrics properties displayed based in two theory adaptation ability Judgment in difference with  that there are validity parameters estimate for questions assessment in the Item Response Theory, also Psychometrics properties composed two theory showed same values for questionnaire reliability so  Alpha cronbach gaind 0.933 and  marginal validity0.947. In the individual rank by two theory be seen remarkable difference on the depression construct continuum such as 86, 92, and 93. Conclusions: conclusions study and comparison showed that Item Response Theory models provide parameters, high index and exact for judgment and decisions about questions, test and individual. So large application Item Response Theory suggests in the other assess educational and psychology constructs.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قاسم کشاورز گرامی | ghasem keshavarz gerami
ph.d. student, department of assessment and measurement, school of psychology and educational sciences, allame tabatabaei university, tehran, iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

افضل اکبری بلوطبنگان | afzal akbari balootbangan
ph.d. student, department of psychology and educational sciences, school of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

خدیجه باباخانی | khadijeh babakhani
ph.d. student, department of health psychology, school of psychology and educational sciences, karaj azad university, karaj, iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-418&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات