این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۱۳، شماره ۴۴، صفحات ۶۷-۹۰
عنوان فارسی
دلالتهای تصویرپردازیهای حسآمیخته در مجموعه داستانهای «لیل الغرباء» اثر غاده السمان
چکیده فارسی مقاله
حسآمیزی از بارزترین جلوههای بلاغت است که غالباً بر اساس استعاره مکنیه و تشبیه بنا میشود. در این فن بلاغی، ادیب حواس را در هم میآمیزد و برخی مدرکات مربوط به یک حس را با صفتهای متعلق به حواس دیگر وصف مینماید یا امور معنوی را با چیزی وصف میکند که به حواس ظاهری اختصاص دارد. این مقاله با بهکارگیری روش وصفی ـ تحلیلی در پی آن است که تصویرهای حسآمیخته را در مجموعه داستانهای لیل الغرباء (شام غریبان) اثر غاده السمان، بانوی نویسنده و شاعر سوری بررسی نماید تا چگونگی بهکارگیری این نوع تعبیر مجازی را در مجموعه داستان یادشده مشخص سازد. نتایج نشان میدهد غاده السمان زمانی به ابداع تصویرهای حسآمیخته اقدام نموده که بیان اغراض موردنظرش با تعبیرات حقیقی دشوار بودهاست. وی در آفرینش این نوع تعابیر، برای حسی که مبنای حسآمیزی قرار میدهد، مناسبترین حس را برای درآمیختن انتخاب میکند و از میان اوصاف آن، نزدیکترین صفت را برای رساندن مقصود خویش برمیگزیند. نویسنده همچنین به این نتیجه رسیده که تصویرهای حسآمیخته و دیگر تصویرهای حقیقی و مجازی به شکلی هماهنگ به رساندن معنای موردنظر نویسنده کمک میکنند؛ تا جایی که بدون بهرهگیری از آنها معنا ناقص و اوصاف ناتمام میماند. با وجود این، مجموعه لیل الغرباء از تصویرهای حسآمیخته تکراری خالی نیست که این امر جنبههای نوآورانه آن را تاحدی تحتالشعاع قرار دادهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
لات الصور المتراسلة فی مجموعة «لیل الغرباء» لغادة السمان
چکیده انگلیسی مقاله
الفنون البیانیة خیر وسیلة فی أیدی الأدیب لیصوّر ما فی ضمیره، فیربط بها بین أمور عدّة، لا علاقة بینها فی الظاهر. وتراسل الحواس من أبرز مظاهرها حیث یُبنى غالباً على أساس الاستعارة المکنیة والتشبیه. یمزج الأدیب فی هذا النوع من التعبیر بین مدرکات الحواس، فیصف بعضها بصفات غیرها أو یصف الأمور المعنویة بما یختص بالحواس الظاهرة، حینما یسعفه هذا الامتزاج فی بیان أغراضه. ترمی هذه المقالة إلى دراسة الصور المتراسلة فی مجموعة «لیل الغرباء» للکاتبة والشاعرة السوریة غادة السمان للوقوف على کیفیة استخدام هذا الضرب من التعبیر فی مجموعتها القصصیة. استعان الباحث فی هذه الدراسة بالمنهج الوصفی ـــــ التحلیلی، وقد توصّل إلى نتائج أهمّها أنّ غادة السمان أبدعت فی الصور المتراسلة، حینما صعب علیها التعبیر عن أغراضها بالتعابیر الحقیقیة، فأخذت التراسل طریقاً للتعبیر عمّا فی نفسها، لا تصنّعاً، ولا تکلّفاً. إنّها فی إبداع هذا النوع من التعبیر، تصطفی لحاسة تَبنی علیها التراسل أنسب حاسة للامتزاج، وتختار منها أقرب الأوصاف، کما توصّل الباحث أیضاً إلى أنّ الصور المتراسلة وغیرها من الصور الحقیقیة والمجازیة جاءت متّسقة، وهی تتعاون معاً لإیصال المعانی التی قصدتها الکاتبة، بحیث لا تتمّ المعانی والأوصاف بدونها.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خداداد بحری |
جامعه خلیج فارس دانشگاه خلیج فارس
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_45404_8cea59e0c69a6b0c981025540b662e68.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-532977.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات