این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۳، شماره ۴۴، صفحات ۱۷۹-۲۰۲

عنوان فارسی انعکاس الذکاءات المتعدده‌ و‌الأهداف المعرفیّه فی کتاب العربیه للصّفّ الثامن
چکیده فارسی مقاله بما أنَّ نظریه الذکاءات المتعدده تتمحور حول المحتوی وتؤکّد علی تنویعه، والمجال المعرفی یصنّف الأهداف المعرفیه، اقترح آرمسترنج (1984) أن یُعدّ وینظّم المحتوی التعلیمی وفقًا لهما معًا. إنّ الکتاب المدرسی کأکثر المواد التعلیمیه تداولًا یُعدّ أفضل مجال لتطبیق هذه الأنموذج المتکامل. علی ذلک، قامت الدراسه الحالیه بتحلیل محتوی کتاب العربیه للسنه الدراسیه الثامنه فی ضوء هذا الأنموذج لکی تقیس وتقوّم کیف تمّ توزیع الذکاءات المتعدده والأهداف المعرفیه فی هذا الکتاب؟تدلّ النتایج علی أن الذکاءات اللغویه والمنطقیه والبصریه والجمعیه، والأهداف المعرفیه السفلی (التذکر والفهم والتطبیق) أکثر تداولاً وحضوراً فی هذا الکتاب. هذا ولیست للذکاءات الأخری(الجسمانیه والموسیقائیه والفردیه والطبیعیه)، والأهداف الأخری(التحلیل والتقییم والإبداع) حضور فیه.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی های چندگانه و سطوح شناختی در کتاب عربی پایة هشتم
چکیده انگلیسی مقاله نظریة‌ هوش‌های چندگانه نظریه‌ای محتوامحور است و بر تنوع محتوا تأکید دارد؛ و حیطة شناختی اهداف شناختی را سطح‌بندی می‌کند، آرمسترانگ (1984) پیشنهاد کرد محتوای آموزشی طبق این دو نظریه تهیه و تنظیم شود. کتاب درسی به عنوان متداول‌ترین محتوای آموزشی بهترین مجال برای به‌کارگیری این الگوی تلفیقی است. به همین روی، پژوهش پیش رو، محتوای کتاب‌ عربی پایة هشتم را براساس این الگو تحلیل کرده‌است تا چگونگی توزیع هوش‌های چندگانه و سطوح شناختی در این کتاب را بسنجد و ارزیابی کند. نتایج نشان می‌دهد که هوش‌های زبانی، ریاضی، فضایی و میان‌فردی به ترتیب هوش‌های رایج، و سطوح پایین شناختی (یادآوردن، فهمیدن و کار بستن) سطوح درگیر در این کتاب هستند. دیگر هوش‌ها و سطوح در این کتاب پوشش داده نشده‌اند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد اجاقی |
طالب دکتوراه فی قسم اللغه العربیه بجامعه أصفهان

محمد خاقانی اصفهانی | khaghani esfahani
قسم اللغه العربیه بجامعه اصفهان

امیر قمرانی |
عضو الهیئه العلمیه فی جامعه إصفهان


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_54226_16cb96ea87b8ec5348a6289728604092.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-532982.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات