این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۳۷
عنوان فارسی
نابرابریهای اجتماعی در کتابهای درسی دورۀ مشروطه (مطالعۀ موردی: تعلیم الاطفال، کتاب علی، تأدیب الاطفال و تربیت نسوان)
چکیده فارسی مقاله
نابرابریهای اجتماعی را میتوان به سه حوزۀ نابرابریهای طبقاتی، جنسیتی و قومیتی تقسیم کرد. بسیاری از نمونههای آن در اسناد و منابع باقیمانده از ادوار مختلف تاریخی قابل مشاهده است. در این بین اهمیت توجه به مطالب مندرج در کتب آموزشی نیز به این دلیل است که آنها منعکس کنندۀ نوع باورهای جامعه برای چگونگی اجتماعی شدن افراد و نقش پذیری اجتماعی آنان است. این پژوهش بررسی موضوع نابرابریهای اجتماعی در کتب درسی دورۀ مشروطه (1290-1274 شمسی)را مورد بحث خود قرار داده است. پژوهش حاضر به روش اسنادی و با تأکید بر دو فن تحلیل محتوا و بافت موقعیت کلمات گردآوری شده است. این تحقیق میکوشد تا به پرسشهایی چون نابرابری جنسیتی در کتابهای درسی دورۀ مشروطه، نقش مفهوم جنسیت در نوع اجتماعی شدن افراد به خصوص دختران و بررسی مهمترین نقشهای ترسیمی برای آنان در این کتب درسی، پاسخ دهد. در این منابع آموزشی نوع رابطۀ نقشهای زنان در رابطه با نقشهای مردان به سه دستۀ 1-نقشهای وابستۀ زن به مرد 2-نقشهای دارای مساوات میان زن و مرد و 3-استقلال نقش زنان از نقش مردان قابل مشاهده است؛ نتیجۀ بررسی نشان میدهد که در منابع آموزشی این دوره تنها در کتاب تربیت نسوان میتوان نمونۀ استقلال نقش و عدم وجود نابرابریهای اجتماعی را مشاهده کرد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating Social Inequalities in the School Textbooks of the Constitutional Period (Case Study: Ta’lim-ol-Atfal, Ketab Ali, Ta’dib-ol-Atfal and Tarbiyat nesvan)
چکیده انگلیسی مقاله
Social inequalities may be divided into three categories, namely class, gender and ethnic inequalities. Many representations could be found in the documents and sources remained from different historical periods. The importance of paying attention to the contents of school books lies in the fact that they reflect the dominant beliefs of the society regarding the socialization of individuals and their social role-taking. The current study focuses on the social inequalities found in school textbooks of the constitutional period (1895-1911). This is a documentary research which has been conducted through content analysis and situational context of words aims to address questions such as gender inequality in the school textbooks of the constitutional period, the role of the concept of gender in the kind of socialization experienced by individuals especially girls, and the most important roles expected of them. In these textbooks, the type of relationship of women's roles with the role of men is seen in three categories: 1- the roles of women depending on men, 2- the roles equal between men and women, 3- independence of women's roles from men. The results of the researchers' investigation in this study indicated that the instances of role independence and lack of social inequalities could only be seen in the book entitled Tarbiyat nesvan (The Education of Women)..
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی باغدار دلگشا | baghdar delgosha
دانشجوی دکتری گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
عباس سرافرازی |
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
هما زنجانی زاده |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
هادی وکیلی |
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_64136_caf3fd931a39e396f79aeb92d0030e30.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/640/article-640-532989.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات