این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات حقوقی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱-۲۵
عنوان فارسی
واکاوی حکم سرقتِ از موقوفه
چکیده فارسی مقاله
سرقت اموال، فعـلی مجرمانه و دارای تعریف، شرایـط خاص و کیفـر شرعیِ ویژهای(حد قطع دست) است. در شرایط تحقق سرقت، اختلافنظر وجود دارد؛ از جمله موقوفه بودن مال مسروقه. برخی برای آن خصوصیت و موضوعیت در نظر نمیگیرند و سرقت از وقف عام را مندرج در عنوان کلی سرقت و حکم آن میدانند. پارهای دیگر دیدگاهی تفصیلی را برگزیده و عنوان سرقت را بر سرقت از موقوفات عام منطبـق ندانسته و از همین رو در ربودن موقوفات عام، حـد شرعی را قابلاجرا نمیدانند. دلیل عمده مخالفان اجرای حد در موقوفات عام، غیرتملیکی دانستن وقف و همچنین مالک دانستن خداوند در موقوفات عامه است. با بررسی انتقادی ادلـه این انگاره، اثبات تملیکی بودن وقف و نیز مالکیت موقوفعلیهم در موقوفات عامـه و همچنین با استنـاد به ادله دیگر و عدم تمایز وقف عام و وقف خاص، دیدگاه اجـرای حد در تمامی موقوفات مسروقـه، قابل دفاعتر دانسته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
وقفعـام، وقف خـاص، موقـوفه، سرقت، حد،
عنوان انگلیسی
study in the verdict of Endowment`s Theft
چکیده انگلیسی مقاله
Theft of property is a criminal offense with specific definition, particular conditions and special religious punishment (hand-amputation limit). There are disagreements about the realization of theft; including the endowment of the stolen property. Some do not consider specificity and subjectivism for it, rather assume theft of public endowment under the general category of theft and its sentence. However, others choose a detailed view and do not consider the category of theft equivalent to the theft of public endowments, and thus, in theft of public endowments, the religious punishment is not enforceable. The main reason that the opponents disagree with implementing religious punishment for public endowment is that they consider endowment as non-possessive and that God is the possessor of public endowments. By critical examination of the evidence of this notion, proving possessiveness of the endowment( Waqf) and ownership of the endowment beneficiaries in public endowments, and similarly, by referring to other reasons and the lack of distinction between public and private endowment(Waqf), the implementation of limits for all stolen endowments is considered to be more admissible.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اردوان ارژنگ |
دانشیـار گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه آیت الله حائری ره ، میبد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آیت الله العظمی حایری میبد (Grand ayatollah hayeri university)
فاطمه علی زاده |
دانش آموخته دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه قم
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه قم (Qom university)
نشانی اینترنتی
http://jls.shirazu.ac.ir/article_4552_d7a2e24803f7f8a55747bb750b598e95.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات