این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۴، شماره ۹۱، صفحات ۹-۳۹

عنوان فارسی علم در قاب تصویر:‌ عناصر اساسی برنامه‌سازی تلویزیونی با رویکرد ترویج علم
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی عملکرد سیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری و شناسایی مؤلفه‌های اصلی برنامه‌سازی تلویزیونی با رویکرد ترویج علم بوده است. در این پژوهش، با روش مطالعه میدانی، عملکرد رسانه ملی در حوزه علم و فناوری، بررسی گردید و با روش مصاحبه اکتشافی، عناصر اساسی برنامه‌سازی با رویکرد ترویج علم استخراج و تحلیل شده است. یافته‌ها نشان می‌‌دهد که برنامه‌های علمی، به‌طور متوسط 4 درصد از برنامه‌های سیما را در ده‌ سال گذشته، به خود اختصاص داده‌اند. از طرفی، بالاترین میزان پخش برنامه‌های علم و فناوریِ از شبکه‌های ملی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مربوط به سال 1390 بوده است. همچنین نتایج حاکی از آن است که در برنامه‌سازی فاخر با رویکرد ترویج علم، مواردی همچون پژوهش فراگیر برنامه‌ای، انتخاب عوامل و بویژه تهیه‌کنندگان آشنا با ترویج علم و نیز مؤلفه‌هایی همچون توجه به ساده‌سازی مفاهیم پیچیده، اتقان و استحکام مباحث علمی، پرهیز از شبه‌‌علم و ضدعلم و به‌روز بودن موضوع برنامه باید رعایت شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Science in the Picture: The Major Elements of Television Programming with A Science-Promoting Approach
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to study the performance of television of IRIB in the field of science and technology, and identify the major elements of TV programming with the science-promoting approach. In this research, using the field study method and by exploratory interviews, the national media performance in the field of science and technology was examined. The major elements of programming have been extracted and analyzed with the science-promoting approach. The findings show that scientific programs have been featured with the rate of 4% out of whole TV programs during the last decade. The highest rate of broadcasting of science and technology programs from IRIB TV was in 2011. Finally, some points must be regarded in high Programming with science-promoting approach, such as comprehensive research in programming, selecting television program creators especially producers who are familiar with the promotion of science, simplifying complex concepts, strengthening and documenting scientific topics, the avoidance of pseudo-science and anti-science, and the relevance and being updated of the subject program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی زارعی |
دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، مدرس دانشگاه قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)

محمد حسن زاده |
دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علیرضا اسفندیاری مقدم | isfandyari moghaddam
دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشیار و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_28549_2eb3b684c877808f85bc59b8ef732b2b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-540627.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات