این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تحلیل عاملی شاخصهای مؤثر در نظام جامع ارزیابی عملکرد آموزش عالی کشور
چکیده فارسی مقاله
اهداف: پیشرفت چشمگیر علم و تحولات گسترده در حوزه فناوریهای مدرن سبب شده است که توان علمی به یکی از ابزارهای قدرت تبدیل شود. بر همین اساس دولتها در تلاشند تا نظام آموزش عالی خود را به گونهای ارتقا بخشند که بر مبنای عملکرد آن جایگاهشان را بهبود دهند. در این مقاله یک مدل جامع در زمینه رتبهبندی و ارزیابی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ارائه میشود از این رو محیطی رقابتی در میان این مراکز ایجاد میکند که کمک به بهبود سطح علمی آنها میکند. متدولوژی: در این مقاله از منابع ادبیاتی بهره گرفته شده و یک بررسی جامع انجام شده است. براساس آن 28 عامل موثر در ارزیابی دانشگاهها استخراج شده است. این معیارها که با سیستم آموزش عالی در ایران سازگار هستند توسط متخصصان بررسی شده و در نهایت مدلی یکپارچه ایجاد شده است. نتایج: این مقاله مدلی جامع برای ارزیابی دانشگاهی ارائه میکند. کاربرد این مدل در مراکزِآموزش عالی منجر به یکپارچگی عملکرد این مراکز میشود و رقابت میان این مراکز و در نهایت توان علمی آنها را افزایش میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی عملکرد، رتبه بندی، عوامل کلیدی، آموزش عالی،
عنوان انگلیسی
Factor Analysis of Effective Indicators in Comprehensive System of Performance Appraisal of Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
Remarkable progresses of science and extensive development of modern technologies have led academic ability to become one of the tools of power. Accordingly, governments are trying to promote their higher education system in such a way that their position would improve on the basis of its performance. One of the most effective ways is to develop a comprehensive and integrated model for evaluation and ranking of universities and higher education institutions. Reaching such a model needs identifying factors and criteria that are related to evaluating the universities performance, choosing compatible factors with Iran's higher education system, classification of the criteria and finally, representing them in a model. In this research, according to the literature review and expert's point of view, eight factors were presented as the basic parts of the model as follows: educational, research, cultural, student, management and human resource, information technology, quality assurance and educational and research space factors. By using factor analysis, the extracted criteria were classified according to these eight factors and the final model was presented. The use of this model will cause integrating the system of performance evaluation of universities and higher education institutions. It will further help them to pursue their competition in such a way that consequently help the country to reach the desired scientific capability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Performance appraisal, Ranking, Higher Education
نویسندگان مقاله
مصطفی جعفری |
سیامک نوری |
داود طالبی |
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_5603_d2376e028e64b04be1862636ee1f6944.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-541819.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات