این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
معنویت به عنوان حلقه بین توانمندسازی و بروز رفتارهای کارآفرینانه
چکیده فارسی مقاله
توانمندسازی تأثیر زیادی بر کارایی و اثربخشی مدیریتی و سازمانی دارد و از سویی بهنظر بسیاری از محققان و نظریهپردازان، نقشی که افراد کارآفرین در ایجاد مزیت رقابتی ایفا میکنند، قابلتوجه است. چنانچه شرایطی فراهم شود که کارکنان بتوانند رفتارهای کارآفرینانه را در سازمان بروز دهند و به نتیجه برسانند، میتواند نویدبخش دستیابی به سازمانی کارآفرین باشد. مزایای معنویت کاری از قبیل افزایش خلاقیت، افزایش صداقت و اعتماد، افزایش تعهد سازمانی، بهبود نگرشهای شغلی کارکنان، افزایش رضایت شغلی، مشارکت شغلی و ... میباشد. همه این موارد به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث بهبود عملکرد، سودآوری و اثربخشی سازمانی میشوند. این مقاله در تلاش برای بررسی تأثیر ابعاد توانمندسازی روانشناختی و معنویت کاری بر بروز رفتارهای کارآفرینانه درسازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی ایران است. بر اساس مدل مفهومی بهدست آمده از ترکیب سه متغیر توانمندسازی روانشناختی، معنویت کاری و بروز رفتارهای کارآفرینانه، شش فرضیه تدوین شد و با آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنوف، آزمون همبستگی رتبهای اسپیرمن، آزمون فریدمن، تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نیز مدل تحقیق بر اساس تحلیل مسیر بررسی شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است از این رو پس از گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه با 51 سؤال به تجزیه و تحلیل یافتهها پرداخته شد. جامعه آماری، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران میباشد و 148 نفر از کارکنان این سازمان، واقع هفت استان (تهران، فارس، اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان وضوی) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد از آن است که بین سه متغیر بررسی در این پژوهش، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Workplace Spirituality as a Mediocre between Psychological Empowerment and Entrepreneurial Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
Empowerment has high impact managerial and organizational efficiency and effectiveness. On the other hand, the role of entrepreneur people to create competence advantages is undeniable. The advantages of the workplace spirituality (innovation, organizational commitment and so on) can make our organization an effective organization. So relationship between psychological empowerment, workplace spirituality and entrepreneurial behavior is the aim of this research. The conceptual model of research has been designed using these three variables. For this purpose, six hypotheses were tested. It was concluded that there is a significant relationship among three variables (psychological empowerment, workplace spirituality and entrepreneurial behavior).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود حسین پور |
علیرضا کوشکی جهرمی | koushkie jahromi
حسن بودلایی |
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_5604_280bfdc02014d991e5e5153cbef3bbe6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-541820.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات