این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
جهتگیری استراتژیک و موفقیت شرکتهای صادراتی
چکیده فارسی مقاله
روند جهانیسازی و شکلگیری فضاهای رقابتی جدید منجر شده است که صادرات نه تنها برای اقتصاد ملی امری ضروری باشد، بلکه برای بقا و رشد بسیاری از شرکت¬ها نیز امری حیاتی تلقی شود. نوع جهت¬گیری استراتژیک شرکت به عنوان یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر موفقیت صادرات مشهود است. یکی از چارچوب¬های جهتگیری استراتژیک، فعال بودن در مقابل انفعالی بودن است. فعال بودن با درک مدیریتی مبنی بر این که سازمان میتواند از طریق تحلیل نظاممند فرصت¬ها و تهدیدها، مقصدش را تحتتأثیر قرار دهد، تعریف میشود و در مقابل انفعالی بودن بیانگر سطوح پایین تحلیل تقاضا و تحقیق بازار در سازمان است. انتظار میرود که شرکتهای صادراتی با جهتگیری استراتژیک فعال، موفقیت بیشتری را در امر صادرات تجربه کنند و همچنین داشتن جهتگیری استراتژیک انفعالی موفقیت صادرات شرکت را مخدوش کند. بر این اساس مدل مفهومی تحقیق تبیین شد و 4 فرضیه مبتنی بر آن شکل گرفت. از طریق اطلاعات جمعآوریشده به وسیله پرسشنامهای 34 نمونهای از جامعه شرکت¬های صادراتی واقع در شهر مشهد و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون، نتایجی حاصل شد که نشان میدهد جهتگیری استراتژیک فعال بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات تأثیر مثبت دارد. از طرف دیگر، تأثیر منفی جهت¬گیری استراتژیک انفعالی بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات رد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Strategic Orientation and the Success of Exporting Companies
چکیده انگلیسی مقاله
The process of globalization and the formation of new competitive environment have not only led to the necessity of export for the economy of nations, but also to the survival and growth of many companies. The type of a company's strategic orientation is considered as one of the most important factors for export success. Among them is proactive versus reactive orientation. Being proactive is defined as a managerial understanding, in which an organization can affect its destination through the systematic analysis of opportunities and threats. On the other hand, being reactive indicates low levels of demand analysis and market research of an organization. It is expected that exporting companies with proactive strategic orientation enjoy a more successful exporting experience. In contrast, reactive strategic orientation undermines the export success of a company. Accordingly, the conceptual model of this study was formulated and four hypotheses were established based on this conceptual model. Through the data collected by a questionnaire from a sample of 34 exporting companies located in Mashhad (Iran), and then using regression analysis, the results obtained showed that proactive strategic orientation has a positive effect on export success and expected both export success. On the other hand, the negative impacts of reactive strategic orientation on export success and expected export success were rejected.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریبرز رحیم نیا |
سید حسن صادقیان | seyed hassan
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_5606_ef3d840afa298eb921e60810679d7445.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-541822.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات