این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۸، شماره ۷، صفحات ۴۸۰-۴۸۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش کادر پرستاری بر میزان آمادگی والدین نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان برای ترخیص و پیامد نهایی بیماران
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: نوزادان نارس دارای مشکلات تنفسی یا نیازمند مراقبت­های خاص، در بخش مراقبت­های ویژه نوزادان بستری می­شوند. نوزادان ازنظر بالینی باید شرایط ترخیص را داشته باشند. بعلاوه والدین نیز، در زمینه نگهداری نوزادان، آمادگی کافی را کسب کرده باشند. در مورد نوزادان نارس و با وزن پایین، انتظار عوارض بعدی بیشتر از سایر نوزادان است. مواد و روش کار: نوزادان بستری‌شده در بخش مراقبت­های ویژه، که حداقل 7 روز بستری شوند و والدین آنان، جهت مطالعه انتخاب شدند. بر اساس پرسشنامه طراحی‌شده میزان آمادگی والدین جهت ترخیص، در روزهای اول بستری و روز ترخیص، مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس شیرخواران تا سه‌ماهگی، به‌صورت تلفنی پیگیری شدند. یافته­ها: میانگین آمادگی والدین 121 مورد بستری، در روزهای ابتدایی عدد 38/15، و در روز ترخیص، 19/24 محاسبه شد. نوزادان 43 درصد دختر و 57 درصد پسر بودند که در طی سه ماه پیگیری، 105 مورد (6/86 درصد) به‌ظاهر نرمال بودند و 11 مورد (9 درصد) تأخیر تکاملی خفیف، 1 مورد (8/0 درصد) هیدروسفالی خفیف، 1 مورد (8/0 درصد) هیدروسفالی شدید، 1 مورد (8/0 درصد) بیماری قلبی، 2 مورد (7/1 درصد) مرگ مشاهده شد. بحث و نتیجه­گیری: در مطالعه ما، آمادگی والدین بعد از آموزش پرستاران، نسبت به آمادگی اولیه تفاوت معنی‌دار داشت (P< 0/001). نوزادان پیگیری شده اغلب تکامل به‌ظاهر نرمال داشتند. بستری مجدد حدود 6/25 درصد بوده و شایع‌ترین علت بستری مجدد، آنمی و در درجه بعدی، آپنه بود. پیگیری کودکان تا حدود 30 ماهگی، وضعیت تکاملی و سایر اختلالات را بهتر مشخص می‌کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، پرستار، بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان.

عنوان انگلیسی Nursing staff education effect for preparedness of neonatal parents whom hospitalized in Motahari Neonatal Intensive Care Unit for discharge and patients outcome
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Premature or low birthweight infants and neonates who need special care (respiratory distress, apnea) are usually admitted to Intensive Care Unit (NICU). The infants should have discharging conditions and parents should acquire sufficient preparedness before going home. Very low birthweight infants and premature ones are expected to have more complications than others. Materials & Methods: Babies stayed at NICU for at least 7 days. Levels of parental preparedness for discharging in first days after hospitalization and on discharging day were investigated according to the questionnaire. Then infants were followed up for 3 months. Results: The average levels of prenatal preparedness in first days after hospitalizing and on discharging day were calculated 15.38 and 24.19. And 43% of neonates were girls and 57% were boys. As said above, they were followed up for 3 months. The results show that 105 cases (86.6%) were apparently normal, 11 cases (9%) had mild developmental delay, 1 case had mild hydrocephaly, and 1 case had severed hydrocephaly. Heart disease was observed in 1 case and 2 cases (1.7 %) died. Conclusions: In this study, level of prenatal preparedness after training by nurses, had significant statistic value compared with the primary preparedness (P< 0.001). Patients that were followed up frequently had normal development. Readmission happened in 25.6% of the cases. And the most common reasons of readmission to hospital were anemia and apnea. Following up children for 30 months, determines mental and other developmental disturbances better.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Neonatal Intensive care Unit, nurse, education

نویسندگان مقاله کامران دهقان | kamran dehghan
faculty of medicine, urmia university of medical sciences, urmia, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

زهرا فکور | zahra fakur
faculty of medicine, urmia university of medical sciences, urmia, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

علی آقایار ماکویی | ali aghayar makuei
faculty of medicine, urmia university of medical sciences, urmia, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

لیلا آلیلو | leyla alilu
faculty of nursing and midwifery, urmia university of medical sciences, urmia, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

مریم بیگلرزاده | maryam biglarzadeh
faculty of medicine, urmia university of medical sciences, urmia, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3056-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نوزادان
نوع مقاله منتشر شده کارآزمایی بالینی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات