این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۲۲-۳۱

عنوان فارسی پیش بینی اضطراب امتحان و خودناتوان سازی تحصیلی براساس الکسی تایمیا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف این مطالعه پیش ­بینی اضطراب امتحان و خود ناتوان­سازی تحصیلی براساس الکسی ­تایمیا در دانش ­آموزان با ناتوانی خواندن بود. مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان با ناتوانی خواندن شهرستان خرم­ آباد در سال 94-95 بود. به منظور برآورد حجم نمونه از روش پیشنهادی کوهن استفاده شد و از میان دانش­ آموزان ارجاع داده شده به هسته آموزش و پرورش خرم­آباد براساس تشخیص متخصصان این حوزه، در مجموع 112 نفر واجد ملا ک ­های شرکت در مطالعه بودند. دانش ­آموزان پرسشنامه ­های اضطراب امتحان، خود ناتوان­ سازی و الکسی­ تایمیا را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ­ها از تحلیل رگرسیون استفاده شد. داده­ ها با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 18 تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد همبستگی بین متغیرهای پژوهش معنادار بود (p>0.001). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد الکسی­ تایمیا قادر به پیش­بینی 54/.  از کل واریانس اضطراب امتحان و خودناتوان­سازی تحصیلی است(001/0>P).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، خودناتوان سازی تحصیلی، الکسی تایمیا، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Prediction of test anxiety and academic self-handicapping based on alexithymia
چکیده انگلیسی مقاله Background : The aim of this study was to predict the test anxiety and academic self-handicapping based on alexithymia in students with reading learning disorder. Materials and Methods: This study is a correlational study. The population included all of students with reading disorder in Khorramabad city in 2015-2016. Cohen's Proposed Method was used for determining the size of the sample,and among the students who referred to  education center in Kohrramabad, based on specialist's diagnosis in this field, in sum 112 students carried criteria for participating in this study. The students completed the test anxiety, self handicapping and alexithymia questionnaires. Regression analysis was used for analyzing data. The data were analyzed by statistical SPSS software version 18. Results: The results showed that the correlation between study variables were significant (p>0.001). Also, The results of regression analysis showed that alexithymia was able to predict ( 54/. P< 0.001) the total variance of test anxiety and academic self-handicapping. Conclusion: The results can help to counsolers and workers in the education field for effective interventions in test anxiety and academic self-handicapping.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیرین قاضی | shirin ghazi
, expert of educational planning, center of educational research and development, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran
،کارشناس برنامه ریزی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

صبا حسنوندی | saba hasanvandi
, faculty of psychology and educational sciences, alzahra university, tehran, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

عزت الله قدم پور | ezato lah ghadampour
department of educational psychology, faculty of human sciences, lorestan university, khorramabad, iran
دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1756-6&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کودکان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات