این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۲۶۹-۲۷۶

عنوان فارسی کارآیی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد گروهی بر اضطراب سلامت زنان مبتلا به صرع با پیگیری سه ماهه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از روش­های درمانی که ارتباط مستقیم و دو سویه­ای با کاهش اضطراب سلامت دارد، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است. هدف پژوهش حاضر بررسی کارآیی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد گروهی بر اضطراب سلامت زنان مبتلا به صرع با پیگیری سه ماهه بود. روش بررسی: طرح پژوهش حاضر به شیوه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. برای انجام پژوهش ابتدا از میان بیماران زن مبتلا به بیماری صرع مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر خرم آباد 30  نفر  به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر آزمایش و 15 نفر گواه) جایگزین شدند. هر دو گروه با استفاده از مقیاس اضطراب سلامت ارزیابی شدند. مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد گروهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­ای برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از اتمام جلسات، پس آزمون و سه ماه بعد از مداخله، پیگیری بر روی دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. تحلیل داده های خام با استفاده از SPSS19 و اجرای آزمون­های توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر صورت گرفت. یافته­ها: یافته­های حاصل از نتایج تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان داد، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد گروهی بر کاهش اضطراب سلامت در مبتلایان تأثیر معنی داری دارد. این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید. نتیجه­گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد گروهی می­تواند به عنوان روشی کارآمد برای کاهش اضطراب سلامت زنان مبتلا به صرع استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پذیرش و تعهد، اضطراب سلامت، صرع.

عنوان انگلیسی The efficacy of group acceptance and commitment therapy on health anxiety of woman with epilepsy with three- month follow-up
چکیده انگلیسی مقاله Background: Group acceptance and commitment therapy, as a treatment method, has direct and two- way correlation with reducing health anxiety. The aim of the present study was to evaluate the efficacy of group acceptance and commitment therapy on health anxiety of woman with epilepsy with three- month follow-up. Materials and methods: The present study was a controlled experimental study with pre-test and post-test design. Among the female patients with epilepsy admitted to the health centers of Kermanshah, 30 persons were selected through purposeful sampling and randomly assigned to experimental and control groups (15 in experimental and 15 in control groups). Both groups responded to health anxiety scale, at the pre-test stage. In the experimental group, the group acceptance and commitment therapy intervention were conducted for 8 sessions of 90-minute. After completing the session, post-test and three months after the intervention, follow-up was conducted on two experimental and control groups. Data analysis was done using spss19 by descriptive tests and ANOVA with repeated measure. Results: ANOVA with repeated measure analysis showed that the group acceptance and commitment therapy had a significant positive effect on decreasing health anxiety. Findings were also preserved in the follow-up phase. Conclusion: The results of research showed that of group acceptance and commitment therapy intervention can be used as an efficient way to decrease health anxiety in patients with epilepsy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Group acceptance and commitment, Health anxiety, Epilepsy

نویسندگان مقاله عزت اله قدم پور | ezzatollah ghadampour
phd of educational psychology, department of psychology, faculty of literature and humanities, lorestan university, lorestan, khorramabad, iran
دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

پروانه رادمهر | parvaneh radmehr
phd candidate in psychology, faculty of social sciences and education, razi university, kermanshah, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

لیلا یوسف وند | leyla yousefvand
phd candidate, educational psychology, department of psychology, faculty of literature amp; humanities, lorestan university, lorestan, khoram abad, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-515&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات