این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۰، شماره ۷۰، صفحات ۲۲-۳۹

عنوان فارسی وضعیت استقرار مؤلفه‌های مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران: مرور نظام‌مند
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانش از عوامل اساسی ایجاد ثروت، توانایی و دانایی به شمار می‌آید که با تولید و انتشار، مدیریت و کاربست آن، توسعه‌ ملی تحقق می‌یابد. مطالعه‌ حاضر با روش مرور نظام‌مند، وضعیت استقرار و کاربست مؤلفه‌های مدیریت دانش را در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران بررسی نموده است. روش کار: همه‌ مقالات نمایه شده در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی، با استفاده از کلیدواژه‌های استاندارد و حساس مرور شدند. سپس همه‌ مقالاتی که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند، پس از کنترل کیفی وارد فرایند مرور نظام‌مند شده و پس از طبقه بندی مقالات، نتایج آنها به صورت توصیفی و در قالب جدول خلاصه سازی، جمع بندی و تفسیر شد. یافته‌ها: در جستجوی اولیه، تعداد 860 مقاله استخراج شد که از میان این مقالات، 28 مقاله شرایط لازم برای شرکت در مطالعه را داشتند. مرور نظام‌مند مطالعات نشان داد در نیمی ازکتابخانه‌های دانشگاهی، وضعیت کاربست و استقرار مدیریت دانش پایین‌تر از حد متوسط و در وضعیت نامطلوبی است. همچنین وضعیت استقرار مدیریت دانش در کمتر از نیمی از کتابخانه‌ها در حد متوسط گزارش شد و در دو کتابخانه وضعیت کاربست مدیریت دانش بیشتر از حد متوسط و در وضعیت مطلوبی قرار داشت. نتیجه‌گیری: استقرار و کاربست مؤلفه‌های مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی، به‌طور کلی در وضعیت نسبتاً نامطلوبی قرار دارد اما در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به سایر کتابخانه‌های دانشگاهی از وضعیت بهتری برخوردار است. آگاهی از وضعیت استقرار مدیریت دانش، اولین مرحله در بهبود و رفع موانع اجرای آن است و همچنین برنامه ریزی و سیاست گذاری هدفمند برای مدیریت دانش تولید شده در سطح ملی، به همراه ایجاد یکپارچگی در مدیریت دانش مانع هدر رفت سرمایه‌های فکری می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Knowledge Management Components in Academic Libraries in Iran: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Knowledge is the source of wealth, ability and wisdom, and can lead to national development when produced, published, managed and applied. This systematic review aimed to examin the establishment and implementation of knowledge management elements in academic libraries in Iran. Methods: All indexed articles in national and international valid databases were reviewed using related keywords. Articles meeting the inclusion criteria then underwent an assessment for study quality; the selected articles were classified and the results were completely described. Results: From the initially identified 860 articles, 28 met the initial inclusion criteria. Concerning the application and implementation of knowledge management, half of the libraries ranked below average while less than half ranked average. Only two libraries had a satisfoactory status and ranked above average. Conclusion: Generally, the establishment and implementation of knowledge management elements in academic libraries in Iran are relatively poor, but medical libraries are in a better condition; therefore, knowledge management awareness is the first step towards improving and removing the barriers to its implementation. Knowledge management, if monitored and integrated at national level, can prevent the wate of intellectual capital resources.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نیلوفر محقق | n mohaghegh
school of medical information and management, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

یحیی حجتی زاده | y hojati zadeh
school of medical information and management, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

رعنا کوثری | r kousari
school of medical information and management, jondi shapour university of medical sciencess, ahvaz, iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

نسترن فیاضی | n fayazi
paramedical faculty, tehran university, tehran,iran
ایران ، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه تهران ، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

زهرا سره بندی | z sarebandi
school of management, azad university, tehran, iran
دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1927-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات