این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۲۶۷-۲۷۹

عنوان فارسی آموزش جنسی غیررسمی به دختران نوجوان ازطریق توانمندسازی مادران آنها: یک کارآزمایی میدانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش مسایل جنسی یکی از نیازهای آموزشی نوجوانان است و مادران می توانند نقش کلیدی در آموزش این مسایل به دختران خود داشته باشند. این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزیابی یک برنامه مهارت آموزی برای مادران با هدف آموزش مسایل جنسی به دختران نوجوان خود در شهر ماهشهر انجام شده است. روش‌کار: این کارآزمایی میدانی از شهریور تا اسفند 1393 بر روی 140 نفر مادر دارای دختر نوجوان 12 تا 18 ساله انجام شد. برای جمع آوری داده‌های مورد نیاز از دو پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا شده استفاده شد. پرسشنامه اول با پرسش از دختران نوجوان مهارت های ارتباطی مادران را می سنجید و پرسشنامه دوم با پرسش از مادران سطح آگاهی و نگرش آنان درباره مسایل جنسی و مهارت های ارتباطی آنها را ارزیابی می کرد. براساس نتایج حاصل از تحلیل داده ها، مداخله آموزشی برای مادران به صورت سه جلسه آموزش حضوری طراحی و اجرا شد و داده های قبل و سه ماه بعد از مداخله با هم مقایسه گردید.  نتایج: مقایسه قبل و سه ماه بعد از مداخله نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین امتیازات آگاهی و (01/0>p) و نگرش (01/0>p)  مادران ایجاد شد ولی مهارت‌های ارتباطی تفاوت معناداری نداشت (37/0=p). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مداخله آموزشی طراحی شده بر بهبود آگاهی و نگرش موثر بود، ولی ارتقاء مهارت های ارتباطی به عنوان عامل مهم در مهارت آموزی مادران برای آموزش مسایل جنسی به دختران خود، نیاز به جلسات آموزشی پیوسته، منظم و همراه با تجربه و تمرین دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت آموزی، مادران، آموزش مسایل جنسی، دختران نوجوان

عنوان انگلیسی Informal Sexuality Education to Adolescent Girls Through Empowering Their Mothers: A Field Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Sexuality education is one of the most important educational needs of adolescents, and mothers can have a key role in sex education of their daughters. This study aimed at developing, implementing and evaluating a skill-based training program for mothers for sexuality education of adolescent girls in Mahshahr, Iran. Materials and Methods: This was a field trial conducted on 140 mothers having 12- to18-year-old girls between September and March 2012. Data were collected using two reliable questionnaires developed by the investigators ─ a "Parent-Child Relationship: Mother" questionnaire for assessing the mothers' communication skills completed by the adolescent girls, and a "Knowledge and attitude about sexuality education of adolescents" questionnaire for assessing the mothers' knowledge and attitude about sex matters and communication, skills completed by the mothers themselves. Based on the results, an educational intervention for mothers was designed consisting of three training sessions and implemented. The mothers' knowledge, attitude and communication scores after a period of three months were compared with the respective baseline scores.   Results: Three months after the intervention, the mean scores of mothers' knowledge and attitude about sexuality matters increased significantly (in both cases p < 0.01). However, there was no statistically significant difference between the initial and final scores of mothers' communication skills (p = 0.37). Conclusion: Based on the findings it can be concluded that the designed educational program was effective in improving the knowledge and attitudes of the mother about sexuality matters although it did not affect their communication skills. Promoting communication skills of mothers as an important factor for sexuality education of their daughters requires regular, continuous educational sessions, as well as practice and experiences.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه مجدپور | masoumeh majdpour


محسن شمس | mohsen shams


سعادت پرهیزکار | saadat parhizkar


علی موسوی زاده | ali mousavizadeh


زهرا رحیمی | zahra rahimi



نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-422&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات