این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۳۵-۲۴۳
عنوان فارسی
بررسی الگوی قاعدگی و شیوع دیسمنوره در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل: مطالعه مقطعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: شروع قاعدگی یک مسأله مهم دوران نوجوانی و درد قاعدگی یک مشکل رایج در نوجوانان است. این پژوهش با هدف تعیین الگوی قاعدگی و شیوع دیسمنوره در دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر اردبیل انجام شد. روش کار: این پژوهش در قالب یک مطالعه مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمامی دختران دورهی متوسطه دوم ناحیه یک و دو شهر اردبیل در سال 1394 بود، که حجم نمونه 1600 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای از 7 مدرسه ناحیه 1 و 5 مدرسه ناحیه 2 انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته و مقیاس درجهبندی دیداری درد استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج این مطالعه، میانگین سن نخستین قاعدگی 88/12سال بود. شیوع دیسمنوره 91 درصد (فاصله اطمینان 95 درصد: 92- 90 درصد) بود و شدت درد در 25 درصد دختران شدید بود. بررسی الگوی مشخصات قاعدگی در دانشآموزان نشان داد در 2/61 درصد دورههای قاعدگی منظم، مدت خونریزی قاعدگی و طول دوره قاعدگی به ترتیب در 88 و 2/93 درصد دختران طبیعی بود. در این پژوهش، 8/84 درصد دختران بیان کردند توانایی فعالیت آنها از قاعدگی تأثیر میپذیرد و 7/29 درصد دختران به دلیل درد قاعدگی از مدرسه غیبت کرده بودند. نتیجهگیری: دیسمنوره، شیوع بالایی دارد و مشکل رایج دختران نوجوان است که بر توانایی فعالیت آنها و حضور در مدرسه تأثیر میگذارد. بنابراین آموزش دانشآموزان در زمینه بهداشت قاعدگی، شیوههای کنترل و کاهش درد قاعدگی ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قاعدگی، درد قاعدگی، شیوع، شدت درد، اردبیل
عنوان انگلیسی
A Survey of Menstruation Pattern and Prevalence of Dysmenorrhea in Ardabil Second High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Menarche is an important issue for teenagers and dysmenorrhea is a common problem in adolescence. This study aimed to determine the menstruation pattern and prevalence of dysmenorrhea in second high school students in the city of Ardabil. Methods: This research was a cross-sectional study. The study population included all second high school girls in districts one and two of Ardabil in 1394. A sample of 1,600 girls was selected by a two-stage cluster sampling method from 5 schools in district one and 7 schools in district two. A researcher- made questionnaire and a visual analogue scale were used for data collection. Results: According to the results, the mean age at the first menstruation was 12.88 years. The prevalence of dysmenorrhea was 91.9% (95% CI: %90 - %92). Dysmenorrhea was severe in 25% of the girls. The pattern of menstrual characteristics in students showed that 61.2%, 88%, and 93.2% had regular menstrual cycles, normal menstrual bleeding days, and normal duration of the menstrual cycle, respectively. In this research, 84.8% of the girls stated that their activities were affected by menstruation and 29.7% of the girls were absent due to menstrual pain. Conclusion: The prevalence of dysmenorrhea is high. It is a common problem in adolescent girls which affects their activities and school attendance. Therefore, it is necessary to educate students regarding menstrual hygiene, and menarche pain control methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mensuration, Dysmenorrhea, Prevalence, Pain measurement
نویسندگان مقاله
فرناز فرشباف مانی صفت | f farshbaf manei sefat
phd student in psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
عباس ابوالقاسمی | a abolghasemi
professor in psychology, university of guilan, rasht, iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
اوشا برهمند | u barahmand
associate professor in psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نادر حاجلو | n hajloo
associate professor in psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5231&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات