این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت تغییر : یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدیریت تغییر یکی از مهم‌ترین مباحث علم مدیریت به شمار می‌رود که امروزه سازمان‌های آموزشی با آن مواجه هستند. با توجه به علمی بودن محیط دانشکده‌های پرستاری و مامایی و حضور اعضای هیأت علمی به عنوان افرادی آگاه و مطلع، مدیران چنین مراکزی باید قادر به به‌کارگیری مدیریت تغییر باشند تا براساس آن بتوانند تغییرات مورد نیاز را در چنین سازمان‌های آموزشی به اجرا گذارند. لذا این پژوهش با هدف تبیین و شناسایی دیدگاه‌های موجود مدیران و اعضای هیأت علمی دانشکده‌های پرستاری و مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور استقرار مدیریت تغییر در دانشکده‌ها طراحی گردیده است تا پایه‌ای برای پژوهش‌های بعدی که در این رابطه انجام خواهد پذیرفت باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی اکتشافی است و جامعه پژوهش شامل مدیران دانشکده‌های پرستاری و مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهر تهران بوده و نمونه‌های پژوهش به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شده‌اند. اطلاعات از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته جمع‌آوری شده است و تجزیه و تحلیل متن مصاحبه‌های استخراج شده به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام پذیرفته است. یافته‌ها: مشارکت‌کنندگان 10 نفر بوده‌اند که پس از انجام مصاحبه‌ها، کدهای مفهومی استخراج گردید و سپس کدها به چند مفهوم اصلی دسته‌بندی شدند به طوری که 15 تم استخراج شده در سه درون‌مایه اصلی فرآیند تغییر، محیط برون سازمانی و محیط درون سازمانی قرار گرفتند. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که استفاده از مدیریت تغییر، فرآیند پیچیده‌ای است که رهبری و مدیریت از یک طرف و از طرف دیگر آموزش و منابع و تسهیلات از عوامل مهم در به‌کارگیری آن می‌باشند. براساس نتایج مطالعه، دیدگاه موجود مدیران دانشکده‌های پرستاری و مامایی در به‌کارگیری مدیریت تغییر مثبت است و این مطالعه ضرورت به‌کارگیری مدیریت تغییر در دانشکده‌های پرستاری و مامایی را به منظور ایجاد تغییرات برنامه‌ریزی شده، مورد تأکید قرار می‌دهد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تغییر، مدیریت تغییر، دانشکده‌های پرستاری و مامایی

عنوان انگلیسی A qualitative study of managers' perspectives related to change management in schools of nursing and midwifery
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The objective of this study was to explain the perspectives of managers regarding change management in nursing and midwifery faculties. Methods: This study was conducted according to the qualitative approach in fact, a descriptive exploratory method was applied with triangulation. Snow ball sampling method was used. Subjects composed of managers in nursing schools in Tehran and the inclusion criterion was at least 1-year experience. In qualitative phase, no variable was measured. Data were gathered by semi-structured interviews in which a guide and field notes were used. Data were saturated after observing the repetition of codes. Content analysis was used for data analysis. The trustworthiness was achieved by a prolonged field experience, member check, peer check and sharing the content with two experts in qualitative research. Results: Ten participants (7 females and 3 males) between 38 and 54 were interviewed. 2 of them had Master degree and 8 with Ph.D of nursing only 3 of them were in high-level management of their faculties. After interviews, 124 conceptual codes, 15 sub concepts and 3 core concepts were extracted. Conclusion: Accordingly, the concept of change management was postulated as the purpose of this study. Furthermore, its influencing factors were identified. The implication of the study is in the faculties of nursing and midwifery to use the model according to organizational culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Change management, change, nursing school

نویسندگان مقاله الیس خاچیان | a hhachian
shahid beheshti ums
د ع پ شهید بهشتی

هومان منوچهری | h manoochehri
shahid beheshti ums
د ع پ شهید بهشتی

مهرنوش پازارگادی | m pazargadie
shahid beheshti ums
د ع پ شهید بهشتی

علیرضا اکبرزاده باغبان | a akbarzadeh baghban
shahid beheshti ums
د ع پ شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-100&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات