این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جانباز، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد تحصیلی فرزندان جانباز
چکیده فارسی مقاله اهداف: استرس ناشی از تجربیات خشن جنگ نه تنها مشکلاتی برای خود جانباز به وجود می­آورند، بلکه خانواده و فرزندان آن­ها نیز به طور غیر مستقیم تحت تأثیر فشارهای روانی ناشی از جنگ قرار می­گیرند. مشکلات تحصیلی فرزندان، و به تبع آن عملکرد تحصیلی این دانش آموزان در مدرسه یکی از این مشکلات است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد با تأکید بر مشکلات تحصیلی بر عملکردتحصیلی دانش­آموزان فرزند جانباز انجام شد. ابزار و روش­ها: در این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری همراه با گروه آزمایش و گواه، 30 نفر از دانش­آموزان پسر فرزند جانباز که در سال تحصیلی 95-94 در مدارس متوسطه شهرستان اردکان مشغول به تحصیل بودند، به شیوه نمونه­گری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابتدا شرکت‌کنندگان هر دو گروه به پرسشنامه عملکرد تحصیلی به عنوان پیش­آزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش برنامه مداخله­ای 8 جلسه­ای را به صورت هفتگی دریافت کردند و پس از پایان برنامه و همچنین دو ماه بعد از آن نیز مجددا به پرسشنامه عملکرد تحصیلی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس همراه با اندازه­گیری مکرر تحلیل شد. یافته­ها: نمرات عملکرد تحصیلی دانش­آموزان گروه آزمایش در مرحله پس­آزمون نسبت به گروه گواه افزایش معنی‌داری پیدا کرده بود (001/0>P، 608/32=F) و این افزایش در مرحله پیگیری نیز حفظ شده بود. نتیجه­گیری: مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد با تأکید بر مشکلات تحصیلی می­تواند منجر به افزایش عملکرد تحصیلی دانش­آموزان فرزند جانباز شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، عملکرد تحصیلی، جانبازان

عنوان انگلیسی Effect of Acceptance and Commitment intervention on academic performance of Children of war veterans
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aims: The stress caused by the violent experiences of war not only creates problems for the veteran, but also their family and children are indirectly affected by the psychological pressures of the war. The educational problems of children of veterans, and, consequently, their educational performance, are one of these problems. This study aims to determine effectiveness of acceptance and commitment intervention with emphasis on educational problems on academic performance of children of war veterans. Instrument & Methods: In the quasi-experimental with pre-test and post-test and follow up along with an experimental and control group, 30 high-school students, who were the children of veterans, were studied in Ardakan townships in the academic year 2015-16, selected by purposeful sampling method and randomly assigned in experimental and control groups. First, all participant of each groups, complete academic performance questionnaire as pre-test. Then, participants of experimental group received 8 sessions intervention protocol weekly. After intervention and tow month later, all participants answer to academic performance questionnaire again. Data analyzed by ANOVA with repeated measurement. Findings: Academic performance scores improved in post-test stage in experimental group than control group (F=32.608, P<.001) and the improvement maintained in follow-up stage. Conclusion: Acceptance and commitment intervention with emphasis on educational problems can improve the academic performance of children of war veterans.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یاسر رضاپور میرصالح | yasser rezapour mirsaleh
ardakan university
دانشگاه اردکان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اردکان (Ardakan university)

زهرا احمدی اردکانی | zahra ahmadi ardakani
ardakan university
دانشگاه اردکان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اردکان (Ardakan university)

مصطفی شیری | mostafa shiri
islamic azad university, ardakan branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردکان (Islamic azad university of ardakan)


نشانی اینترنتی http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-621-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان درمانی قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات