این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
طب جانباز
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد تحصیلی فرزندان جانباز
چکیده فارسی مقاله
اهداف: استرس ناشی از تجربیات خشن جنگ نه تنها مشکلاتی برای خود جانباز به وجود میآورند، بلکه خانواده و فرزندان آنها نیز به طور غیر مستقیم تحت تأثیر فشارهای روانی ناشی از جنگ قرار میگیرند. مشکلات تحصیلی فرزندان، و به تبع آن عملکرد تحصیلی این دانش آموزان در مدرسه یکی از این مشکلات است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد با تأکید بر مشکلات تحصیلی بر عملکردتحصیلی دانشآموزان فرزند جانباز انجام شد. ابزار و روشها: در این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه آزمایش و گواه، 30 نفر از دانشآموزان پسر فرزند جانباز که در سال تحصیلی 95-94 در مدارس متوسطه شهرستان اردکان مشغول به تحصیل بودند، به شیوه نمونهگری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابتدا شرکتکنندگان هر دو گروه به پرسشنامه عملکرد تحصیلی به عنوان پیشآزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش برنامه مداخلهای 8 جلسهای را به صورت هفتگی دریافت کردند و پس از پایان برنامه و همچنین دو ماه بعد از آن نیز مجددا به پرسشنامه عملکرد تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس همراه با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نمرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش در مرحله پسآزمون نسبت به گروه گواه افزایش معنیداری پیدا کرده بود (001/0>P، 608/32=F) و این افزایش در مرحله پیگیری نیز حفظ شده بود. نتیجهگیری: مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد با تأکید بر مشکلات تحصیلی میتواند منجر به افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان فرزند جانباز شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، عملکرد تحصیلی، جانبازان
عنوان انگلیسی
Effect of Acceptance and Commitment intervention on academic performance of Children of war veterans
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Aims: The stress caused by the violent experiences of war not only creates problems for the veteran, but also their family and children are indirectly affected by the psychological pressures of the war. The educational problems of children of veterans, and, consequently, their educational performance, are one of these problems. This study aims to determine effectiveness of acceptance and commitment intervention with emphasis on educational problems on academic performance of children of war veterans. Instrument & Methods: In the quasi-experimental with pre-test and post-test and follow up along with an experimental and control group, 30 high-school students, who were the children of veterans, were studied in Ardakan townships in the academic year 2015-16, selected by purposeful sampling method and randomly assigned in experimental and control groups. First, all participant of each groups, complete academic performance questionnaire as pre-test. Then, participants of experimental group received 8 sessions intervention protocol weekly. After intervention and tow month later, all participants answer to academic performance questionnaire again. Data analyzed by ANOVA with repeated measurement. Findings: Academic performance scores improved in post-test stage in experimental group than control group (F=32.608, P<.001) and the improvement maintained in follow-up stage. Conclusion: Acceptance and commitment intervention with emphasis on educational problems can improve the academic performance of children of war veterans.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یاسر رضاپور میرصالح | yasser rezapour mirsaleh
ardakan university
دانشگاه اردکان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اردکان (Ardakan university)
زهرا احمدی اردکانی | zahra ahmadi ardakani
ardakan university
دانشگاه اردکان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اردکان (Ardakan university)
مصطفی شیری | mostafa shiri
islamic azad university, ardakan branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اردکان (Islamic azad university of ardakan)
نشانی اینترنتی
http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-621-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روان درمانی قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات