این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Iranian Journal of Economic Studies، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۰۹-۲۲۱

عنوان فارسی نقش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات در تقاضای گردشگری ایران: کاربرد همجمعی FMOLS
چکیده فارسی مقاله فناوری اطلاعات وارتباطات یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده بخش­های اقتصادی مرتبط با تجارت الکترونیک و به ویژه صنعت گردشگری در کشورهای درحال توسعه همانند ایران است. برای این منظور، هدف اصلی مطالعه بررسی ارتباط کوتاه­مدت و درازمدت بین شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) مانند کاربران اینترنت، نسبت مخارج صرف شده دولت برفناوری اطلاعات و ارتباطات به تولید ناخالص داخلی حقیقی و تعداد مشترکین تلفن همراه در اقتصاد ایران طی سال­های 1373-1394 است. برای نیل به این هدف، الگوی تجربی تحقیق به روش همجمعی حداقل مربعات اصلاح­شده برآورد شده است. نتایج تخمین الگودلالت بر وجود یک رابطه تعادلی درازمدت بین شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعداد گردشگران وارد شده به کشور به عنوان متغیر جایگزین برای تقاضای گردشگری داشته و متغیرهای توضیحی هزینه­های زندگی در کشور مقصد، نرخ واقعی ارز و عادت رفتاری به ترتیب تأثیر منفی و اثر مثبت و معنی­دار بر تقاضای گردشگری ایران دردوره زمانی مورد مطالعه دارند. بنابراین سرمایه­گذاری دولت در شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند بهبود نسبت هزینه­های صرف شده در بخش ICTو نیر ارتقای کیفیت آن از جمله مهمترین پیشنهادهای سیاستی برگرفته از نتایج این پژوهش برای سیاستگذاران اقتصادی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of ICT indices in Tourism Demand of Iran (The FMOLS Co-integrating Approach)
چکیده انگلیسی مقاله The ICT is one of the main determinant factors of e-commerce industry such as tourism industry in developing countries like Iran. For this purpose, the main objective of this paper is to investigate the long-run relationship between ICT indices such as internet users, government expenditures on ICT to the GDP and mobile cellular in Iranian economy during the 1976-2014. The empirical model has been estimated by applying FMOLS co-integrating method as a sophisticated econometric methodology. The results of empirical results indicate that there is a long-run relationship between ICT indices and tourism demand indicators like number of tourist arrival in Iran. Moreover, the other explanatory variables such as living cost, real exchange rate and behavioral habit have negative and positive effects on the tourism demand respectively. The investment of government in ICT indices such as improving the share of ICT expenditures in GDP and enhancing the ICT quality are the important policy implications of this study
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید فشاری |
department of economics, kharazmi university, tehran, iran.


نشانی اینترنتی http://ijes.shirazu.ac.ir/article_4436_2051300349137fed9511861b2c4c4650.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/445/article-445-545671.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات