این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
ملاحظههای اخلاقی مورد توجه در تدوین برنامۀ آموزشی دوره کارشناسی ارشد رشتۀ سبک زندگی در سلامت
چکیده فارسی مقاله
زمینه: سبک زندگی مدلی از زندگی میباشد که وابسته به زمان و مکان است و درون یک بافت ویژه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی شکل میگیرد. سبک زندگی نقش مهمی در سلامت فردی و اجتماعی شهروندان جامعه ایفا میکند و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، سبک زندگی بخش اساسی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی است که دانشگاهیان، نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه میبایست در پرداختن به این مفهوم مهم، آسیبشناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه اهتمام و تأکید ورزند. اهمیت سبک زندگی در سلامت جسم و روان به حدی است که دورههای آموزشی گوناگونی با عنوان سبک زندگی در سلامت در دانشگاههای مختلف جهان تدوین و اجرا شده است. نویسندگان مقالۀ حاضر نیز به همراه گروهی از متخصصین حوزۀ سلامت بر آن شدند تا با توجه بهویژگیهای بومی و فرهنگی خاص جامعۀ ایرانی، در یک طرح پژوهشی، دورۀ آموزشی کارشناسی ارشد سبک زندگی در سلامت را در کشور راه اندازیکنند. هدف این مقاله بررسی ملاحظههای اخلاقی مورد توجه در تدوین این برنامۀ آموزشی است. نتیجهگیری: در تدوین برنامه آموزشی سبک زندگی در سلامت به دو اصل اخلاقی سودمندی و نازیانمندی توجه ویژهای شد. حقوق دانش اموختگان و شهروندان جامعه به دقت مورد توجه قرار گرفت و سعی شد مسئولیتهای مجریان و نهادهای آموزشی به دقت تعیین شود. همچنین، ویژگیها بومی، فرهنگی و مذهبی جامعه به دقت مورد توجه قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ملاحظههای اخلاقی، برنامۀ آموزشی، سبک زندگی، سلامت
عنوان انگلیسی
Considered Ethical Codes in Codification of M.A Courses Curriculum of Lifestyle in Health
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Lifestyle is a model of living that it is depending on time and place and it is formed in a cultural, political, religious and economical context. Lifestyle has an important role in individual and social health of citizens and according to the states of Iranian leader; lifestyle is the essential part of development of Islamic civilization. Students, experts and scientists have to attention to pathology of current situation of Iran and solve the problems. The importance of lifestyle in health of physic and spirit leads to the establishment of various educational courses in universities. Authors of the current article along with a group of experts try to establish an M.A courses in health based on the cultural and local factors of Iranian society. The goal of this study is the consideration of ethical codes in codification of educational curriculum. Conclusion: In codification of educational curriculum of lifestyle in health attended to two ethical principles: Beneficence, non- maleficence. The rights of students and citizens are attended carefully and it was tried to determine the rules of experts and educational institutes. Also, cultural, religious and domestic factors are more attended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical codes, Educational curriculum, Lifestyle, Health
نویسندگان مقاله
سید حسن مقدم نیا | seyed hassan
مریم مالمیر |
داریوش فرهود |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-79&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-546655.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات