این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۳

عنوان فارسی استخراج طرحواره های اخلاقی مدیران در مواجهه با موقعیت‌های دشوار
چکیده فارسی مقاله زمینه: مدیران بیش از سایرین در تنگناهایی قرار می‌گیرند که باید با توجه به شرایط دیگران، ارزش‌های خویش، قانون و ایده‌آل‌های انسانی اقدام به اخذ تصمیم نمایند. هدف از پژوهش حاضر پی بردن به طرحواره های اخلاقی غالب مدیران در در اخذ تصمیم در مواجهه با این موقعیت‌هاست. روش: پژوهش حاضر در زمرۀ پژوهش‌های کیفی قرار دارد. جامعۀ پژوهش مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند که با توجه به معیار اشباع در پژوهش‌های کیفی به عنوان نمونه تعداد 20 نفر از آنها، با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با ابزار مصاحبۀ عمیق مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج حاصل از مصاحبه با استفاده از کدگذاری انتخابی و باز مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: طرحوارۀ غالب در بین 65 درصد از مدیران طرحوارۀ پاس‌داشت، در بین 30 درصد علائق شخصی و در 5 درصد پس قراردادی است. همچنین به جز عوامل فوق طرحوارۀ جدیدی تحت عنوان معنا و عواملی چون هیجانات و انگیزه ها تصمیمات اخلاقی را متاثر می‌کند. نتیجه‌گیری: به جز سه طرحواره اخلاقی نئوکلبرگی‌ها، عواملی چون هیجان، انگیزه‌ها و طرحواره‌ای به نام معنا تصمیم‌گیری اخلاقی را متاثر می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Extraction of Moral Schemas in Managers in Face of Moral Dilemma
چکیده انگلیسی مقاله Background: Managers more than other people deal with key issues that must always consider the interests of self, right of others, law and some humanistic ideals. The aim of this study was to understand the most predominant moral schema in managers that led to the decision making. Method: The study is a qualitative research. Population of study includes all decision making managers. Among all, 20 subjects were selected by purposive sampling method and saturation criteria as samples, then depth interviews were conducted for them. Qualitative data were analyzed by selective and open coding.    Results:  Maintenance Moral Schema is most dominant schema in managers (in 65%), in 30% personal interest schema and in 5% post conventional moral schema is dominant. Furthermore, meaning moral schema and other factors such as motivation and emotion impact on moral decision. Conclusion: Exception of the three schemes that mentioned by neo-Kohlbergian, moral and ethical decisions affected by other factors.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا هوشیاری |


علی دلاور |


اصغر مینایی |


حسین اسکندری |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-82&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-546658.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات