این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۳۳-۴۴

عنوان فارسی نقش اخلاق و صلاحیت‌های حرفه‌ای بر باورهای خودکارآمدی معلمان
چکیده فارسی مقاله زمینه: باورها و نگرش‌های افراد همواره به‌عنوان محرکی مهم و جهت دهنده به فعالیت‌های انسان مطرح بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق و صلاحیت‌های حرفه‌ای بر باورهای خودکارآمدی معلمان صورت گرفته است. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به هدف آن به شیوۀ توصیفی از نوع همبستگی انجام ‌شد، بدین منظور از بین جامعۀ‌660 نفری معلمان ابتدایی شهرستان شاهین‌دژ، 244 نفر (124 زن و 120 مرد) با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. با توجه به هدف اصلی پژوهش از سه پرسشنامه باورهای خودکارآمدی، اخلاق حرفه‌ای و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان استفاده شد و روایی پرسشنامه‌های پژوهش حاضر با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر (93/0 α=) و (89/0α=) و (97/0α=) به دست آمد و از شیوه مدل‌یابی معادلات ساختاری برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج معادلات ساختاری نشان دادند، ضرایب تأثیر صلاحیت‌ها و اخلاق حرفه‌ای بر باورهای خودکارآمدی معلمان به‌ترتیب برابر 55/0 و 36/0 به‌دست آمد همچنین نتایج حاکی از این بود که مقادیر کای اسکوئر هنجارشده، ریشۀ دوم میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) و سایر شاخص‌ها مانند NFI، IFI و CFI که هرکدام وجهی از برازش مدل ساختاری را نشان می‌دهند، پس از اصلاح در حد مطلوب قرار دارند و می‌توان گفت مدل نهایی از برازش خوبی برخوردار است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این تحقیق می‌توان ادعا نمود که اخلاق و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دارای نقشی مثبت و معنادار بر باورهای خودکارآمدی آنان می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای، باورهای خودکارآمدی، صلاحیت‌های حرفه‌ای

عنوان انگلیسی The Role of Professional Ethics and Professional Qualifications on Teacher’s Self-Efficacy
چکیده انگلیسی مقاله Background: Believes and attitudes were always as an important stimulus for human activities; so the present study aimed to investigate the role of ethics and professional qualifications of the teachers' self-efficacy. Method: This study was applied research and descriptive. Therefore, among the 660 community primary teachers from Shahindezh, 244 people (124 women and 120 men) were selected using stratified random sampling. According to the main purpose of the three questionnaire was used, self-efficacy beliefs, ethics and professional competence of teachers and the validity of the questionnaire study using Cronbach's alpha, respectively (α = 0.93), (α = 0.89) and (α = 0.97) was obtained and structural equation modeling techniques were used to analyze the data. Results: The results showed that the impact factor competencies and professional ethics on teachers' self-efficacy beliefs were, respectively, 0.55 and 0.36. The results also indicate that the values of normative chi-square, Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) and other indexes such as NFI, IFI and CFI each show includes the fitting from model structure, after the modification are desirable and it can be said that the final model fitted well. Conclusion: According to the findings of this research, it can be claimed that professional ethics and professional competence of teachers has a positive and significant effect on their self-efficacy beliefs.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیروس اسدیان |


ابوالفضل قاسم زاده |


حمزه قلی زاده |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-546659.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات