این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۶۵-۷۲
عنوان فارسی
ارزیابی اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیئت علمی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اعضای هیات علمی دانشگاهها به عنوان افرادی که مسئول تعلیم و تربیت دانشجویان هستند، باید نسبت به اخلاق حرفهای تدریس آگاهی داشته و با پایبندی به آن، سلامت ﻓﺮایند یاددهی - ﻳﺎدﮔﻴﺮی را تضمیننمایند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مؤلفههای اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیأت علمی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است روش: پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (بالغ بر 13815 نفر) بود که از این جامعه آماری، 380 دانشجو با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته مشتمل بر 6 مؤلفه و 32 گویه بود. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک آمار توصیفی و t تک نمونهای، آزمون فریدمن و تحلیل واریانس با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. یافتهها: دانشجویان مؤلفههای آراستگی متناسب با شان علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان، تسلط بر موضوع و محتوا، تسلط بر روش تدریس و ارزشیابی تدریس اعضای هیئت علمی را در حدّ بالاتر از متوسط ارزیابی نمودند. همچنین بین دیدگاه دانشجویان دانشکدهها درباره مؤلفههای آراستگی ظاهری متناسب با شاًن علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان و تسلط علمی بر موضوع و محتوا و نمره کل اخلاق حرفهای تفاوت معنادار ملاحظه شد. نتیجهگیری: هر چند وضعیت اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی بالاتر از متوسط ارزیابی میشود ولی هنوز فاصله زیادی (بهطور خاص، در دو مؤلفه آخر یعنی تسلط بر روش تدریس و ارزشیابی تدریس) با وضعیت مطلوب دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، اخلاق تدریس، اعضای هیأت علمی
عنوان انگلیسی
Examining Professional Ethics in Training by Scientific Board
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Scientific boards are expected to be aware of professional ethics and with commitment to them, ensure teaching-learning processes. The present study was aimed at examining codes of professional conduct for scientific boards at Shahid Beheshti University as perceived by students. Method: In this Survey research, Statistical population was all students of Shahid Beheshti University. The samples of 380 students were selected by stratified random sampling. The research instrument developed by the researchers was composed of 6 components and 32 items. Data were analyzed by SPSS, using ANOVA, Friedman and T-tests. Results: Academic staffs were rated above average in terms of professional appearance, fairness, respecting students, expertise, teaching and assessment methods. Significant differences were found between schools. Conclusion: Although, professional ethics were found above average, there is still a remarkable gap between the actual and the desired situations, particularly in terms of teaching and assessment strategies
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional ethics, Teaching ethics, Scientific board
نویسندگان مقاله
مهدی حیدری |
محمود ابوالقاسمی |
رضا محمدی چابکی | mohammadi chaboki
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-86&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-546662.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات