این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۸۱-۹۰

عنوان فارسی ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق دانشجویی
چکیده فارسی مقاله زمینه: مشاهده رفتارهای غیراخلاقی در میان دانشجویان سبب نگرانی‌های عمده‌ای در میان متخصصان امر شده و همچنین بیم اثرات نامطلوب آتی این رفتارها بر نگرانی‌ها افزوده است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اخلاق دانشجویی و عوامل اثرگذار بر ارتقای آن و همچنین ارائه مدلی مناسب برای ارتقای اخلاق دانشجویی بود.  روش: پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کمی و از لحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه‌های آزاد استان قزوین بودند که 340 نفر از طریق جدول کرجسی مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t، همبستگی و رگرسیون داده‌ها تحلیل شد. یافته‌ها: ابعاد اخلاق دانشجویی عبارت اند از: اخلاق آموزشی، ملاحظات پژوهشی، صداقت پژوهشی، رفتار اجتماعی و رفتار فردی. همچنین عوامل اثرگذار بر ارتقای اخلاق دانشجویی نیز عبارت‌اند از: عوامل فردی- زمینه‌ای، عوامل مدیریتی و عوامل آموزشی. بررسی وضعیت موجود اخلاق دانشجویی و مقایسه آن با وضعیت مطلوب نشان داد در همه ابعاد اخلاق دانشجویی و عوامل اثرگذار بر ارتقای اخلاق دانشجویی وضعیت نامطلوب و نامناسب بوده و با وضعیت مطلوب فاصله دارد. درنهایت مدل مناسب برای ارتقای اخلاق دانشجویی ارائه شد. نتیجه‌گیری: عوامل فردی-زمینه ای، مدیریتی و آموزشی می‌توانند بر ارتقای اخلاق دانشجویی اثرگذار باشد. مدل ارتقای اخلاق دانشجویی درصورتی‌که در دانشگاه‌ها به کار گرفته شود، منجر به بهبود و ارتقای اخلاق دانشجویی می‌گردد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق دانشجویی، ابعاد اخلاق دانشجویی ،مدل ارتقا

عنوان انگلیسی Presenting a Model for Promoting Student Ethics
چکیده انگلیسی مقاله Background: Observing unethical behavior among students lead to major concerns among specialist and the oncoming effects of this behaviors increase the concerns. The aim of present study was to identify the dimension and components of the student ethics and affecting factors promoting it and also provide an appropriate model for promoting students ethics. Method: This research was descriptive. Statistical population includes all students of Islamic Azad universities in Qazvin province. Research sample was 340 persons. random sampling method is used. For data collection a researcher made questionnaire was used. To determine the validity of the questionnaire, in terms of face and content validity, judgments of expert was used. Reliability coefficient for the whole dimension of student ethics was 0.947 and for affecting factors was 0.950. Through the exploratory factor analysis, t-test, correlation and regression the data were analyzed.  Results: Five dimension of students ethics were: The ethics of the education, Research observing, Research integrity, Social behavior and Individual behavior. Also, affecting factors were: individual-contextual factors, managerial factors and educational factors. Examination of the existing status of student ethics in compare with desire status showed that in all dimension of student ethics and affecting factors the existing status were inappropriate and undesirable and there is a gap with desirable status. Finally, a suitable model for promoting student ethics was presented.  Conclusion: Individual-contextual factors, managerial factors and educational factors can promote student ethics. Student ethics promotional model when applied in universities, can lead to the improvement and promotion of the student ethics.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شکوفه کلانتری قزوینی | kalantari qazvini


نادرقلی قورچیان |


حمیدرضا آراسته |


امیر حسین محمد داودی | amir hossein mohammad davoudi



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-88&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-546664.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات