این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۹۹-۱۰۸

عنوان فارسی تمایل به رفتار فریبنده و نگرش حسابرسان نسبت به رویه‌های غیر اخلاقی بازاریابی
چکیده فارسی مقاله زمینه: از هنگامی‌که تجارت بوجود آمده است رقابت نیز وجود داشته و رفتارهای غیراخلاقی مخّل رقابت تلقی شده‌اند. به همین دلیل، توجه به رفتارهای غیراخلاقی از اساسی‌ترین موضوع‌های پژوهشی در حوزه‌های مختلف است. در این پژوهش هدف بررسی تأثیر تمایل به رفتار فریبنده بر نگرش حسابرسان نسبت به رویه‌های غیراخلاقی بازاریابی می‌باشد. روش: روش تحقیق به کار رفته در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل حسابرسان شاغل بخش خصوصی است. داده‌های مورد نیاز این پژوهش به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین 289 تن حسابرسان شاغل در تهران جمع آوری گردید. ابزار گردآوری داده‌های تحقیق پرسشنامه می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده‌های تحقیق، از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد تمایل به رفتار فریبنده بر نگرش حسابرسان نسبت به رویه‌های غیراخلاقی بازاریابی تاثیر دارد. همچنین یافته‌ها بیانگر آن است که با افزایش سطح تحصیلات حسابرسان، تمایل به استفاده از رویه‌های غیراخلاقی بازاریابی افزایش می‌یابد. نتیجه‌گیری: نتایج تایید می‌نماید که رقابت در حرفه حسابرسی منجر به افزایش رویه‌های غیراخلاقی در بخش خصوصی و در نهایت منجر به افت کیفیت حسابرسی می‌گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار فریبنده، رویه‌های بازاریابی، غیراخلاقی

عنوان انگلیسی Tendency toward Machiavellianism Behavior & the Auditors’ Attitude toward Unethical Marketing Methods
چکیده انگلیسی مقاله Background: Competition existed since the beginning of trade, and unethical behaviors were considered interfering with competition. Thus, the consideration of unethical behaviors is one of the fundamental research subjects in various fields. This study seeks to investigate the effect of tendency toward Machiavellianism behavior on auditors' attitude to marketing unethical Methods. Method: This study employs descriptive-correlation research method. Study population includes private sector auditors. Required data was collected from 289 auditors in Tehran, who were selected by simple random sampling. The tools of Research data collection is questionnaires. Statistical analysis of data was used by using multiple regression analysis. Results: The findings show that the tendency toward Machiavellianism behavior is effective in auditors' attitude to marketing unethical methods. Moreover, findings indicate that the increase of auditors' educational attainment corresponds to higher tendency toward marketing unethical methods. Conclusion: The results confirm that competition in auditing profession leads to the increase of unethical methods, specifically in private sector; therefore, the auditing quality diminishes.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Machiavellianism behavior, Marketing methods, Unethical

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-90&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-546666.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات