این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات حقوق خصوصی
، جلد ۴۷، شماره ۴، صفحات ۶۳۱-۶۴۶
عنوان فارسی
دکترین استیفای حق در حوزۀ علائم تجاری با نگاهی بر حقوق مصرفکننده
چکیده فارسی مقاله
دکترین استیفای حق در رقابت و تجارت آزاد بازار بسیار مؤثر است. حقوق علائم تجاری از جمله حقوق مالکیت فکری است که نسبت به سایر شاخههای آن با بازار و تجارت ارتباط بیشتری دارد. در قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 به دکترین استیفای حق در حوزۀ علائم تجاری اشاره شده است. حقوق انحصاری که حقوق علائم تجاری ایجاد میکند از یکسو به سود تولیدکننده و از سوی دیگر، به نفع مصرفکننده است. تلاقی حقوق مصرفکننده و تولیدکننده در این مورد سبب شده است که همواره نتوان استیفای حق را درخصوص علائم تجاری اعمال کرد. در این تحقیق این موضوع بررسی میشود که آیا حقوق مصرفکننده میتواند مانع اعمال دکترین شود؟ به طور کلی باید گفت در هر موردی که اعمال دکترین شرایطی را ایجاد کند که براساس آن مصرفکننده دربارۀ منشأ کالا دچار اشتباه یا گمراهی شود، نباید آن را پذیرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Exhaustion Doctrine in the Domain of Trademarks from the Perspective of Consumers Rights
چکیده انگلیسی مقاله
The exhaustion doctrine is significantly effective in the domain of free trade and competition in markets. Among intellectual property rights are trademarks rights which, more than other branches of such rights, relate to market and trade. The Patents, Industrial Designs, and Trademarks Registration Act of 2007 refers to the exhaustion doctrine in the domain of trademarks. The exclusive rights established by the trademarks rights do benefit both the producer and the consumer. The converge of these rights, i.e. the rights of consumers and producers, makes it impossible to exhaust trademarks rights at all times because confusion and incorrect perception on the part of consumers can be an obstacle.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید حبیبا |
استاد گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محبت مظفری |
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد حقوق تجاری-اقتصادی بین المللی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
https://jlq.ut.ac.ir/article_64253_fed798bb178c6528bd67984869fd8eb1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1148/article-1148-549242.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات