این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۴، شماره ۹۱، صفحات ۱۷۵-۲۰۲

عنوان فارسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با روابط با همسالان و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با روابط همسالان و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان سال سوم متوسطه انجام شده است. نوع پژوهش، توصیفی و روش آن همبستگی بوده است. مشارکت­کننده­ها، دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه اول دولتی منطقه 2 آموزش‌وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 به تعداد 162 نفر بوده‌اند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شده‌اند. داده­ های مربوط به متغیر میزان استفاده از شبکه­ های اجتماعی، با پرسشنامه سلیمانی (1394) برای دانش‌آموزان دبیرستانی و اطلاعات کیفیت دل‌بستگی به همسالان، به کمک سیاهه دل‌بستگی به همسالان (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) جمع­آوری شده‌اند. شاخص عملکرد تحصیلی مشارکت‌کننده‌ها نیز از طریقِ معدل تحصیلی ترم گذشته دانش­ آموزان استخراج شده است. برای تحلیل آماری داده­ های پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد هرچه میزان استفاده فرد از شبکه­ های اجتماعی بیشتر باشد، ارتباط و اعتمادش به همسالان، کمرنگ­تر و در نتیجه، کیفیت و سطح روابطش با آنان ضعیف‌تر می‌شود. همچنین نتایج حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین متغیر میزان استفاده از شبکه ­های اجتماعی با عملکرد تحصیلی است. در نهایت، آزمون مدل نظری پژوهش نشان داد که متغیرهای میزان استفاده فرد از شبکه­ های اجتماعی و ارتباط با همسالان می­توانند تغییرات عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان را پیش‌بینی کنند (7/75%R2= ).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های اجتماعی، روابط با همسالان، عملکرد تحصیلی،

عنوان انگلیسی The Relationship between Use of Social Networks With Peers Relationships and Academic Performance of Students
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to investigate the relationship between the use of social networking with peer relationships and academic performance of students in third grade was carried out.Type of research is descriptive and correlation method. Subjects, students in third grade boy first two regional public education in Tehran on 95-96 school year 162 students who were selected using multi-stage cluster random sampling.Data on social networks use variable Soleimani questionnaire (1394) for high school students and peer attachment quality information to help log peer attachment (Armsden & Greenberg, 1987) were collected. Academic Performance Index as well as the average educational subjects were students last semester.For statistical analysis of research data Pearson correlation and regression analysis were used. The results showed that the use of social networks is one of communication and trust unknown peers and therefore the quality and level will be relations with peers. The results also showed a significant negative correlation between the use of social networks with academic performance. Finally, theoretical model tests showed that the use of social networks and peer relationships can be predicted changes to the academic performance of students (R2 =%75/7).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social Networks, Peer Relations, Academic Performance

نویسندگان مقاله اسماعیل سعدی پور |
دکترای روان شناسی آموزشی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_28783_79b5dde2d36b15f81800c26f996d010f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-549744.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات