این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۴
عنوان فارسی
نقش رابطه والد-کودک، سبکهای دلبستگی و عملکرد خانواده در شکلگیری نارضایتی جنسیتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آسیب در رابطه والد-کودک، سبکهای دلبستگی و عملکرد ناکارآمد خانواده به صورت جداگانه، در چندین مدل آسیبشناسی روانی به منزله مولفههای کلیدی در اختلالات روانی در نظر گرفته شدهاند. هدف از انجام پژوهش حاضر، نقش رابطه والد-کودک و سبکهای دلبستگی به عنوان عوامل روانی-عاطفی و نقش عملکرد خانواده به عنوان عامل خانوادگی در بروز نارضایتی جنسیتی بود. روشکار: جامعهی آماری این پژوهش شامل افراد مراجعهکننده به سازمان پزشکی قانونی خراسان رضوی با نارضایتی جنسیتی در سالهای 1395-1393 بودند که تعداد 101 نفر (51 زن و 50 مرد) با رضایت آگاهانه و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و پرسشنامههای رابطه والد-کودک، سبکهای دلبستگی و عملکرد خانواده را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 و روش آماری رگرسیون تحلیل شدند. یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون همزمان در زمینه رابطه مادر-کودک، مهمترین مولفهها همانندسازی (01/0>P) و آزردگی/سردرگمی نقش (00/0>P) است و در زمینه سبکهای دلبستگی، سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی (00/0>P) و در زمینه عملکرد خانواده، مولفههایی چون ارتباط(01/0>P)، آمیزش عاطفی (01/0>P)، حل مشکل (03/0>P) و عملکرد کلی خانواده (03/0>P) قادر به پیشبینی نارضایتی جنسیتی بودند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، به نظر میرسد نقش همزمان عوامل روانی-عاطفی و خانوادگی در بروز نارضایتی جنسیتی، شایان توجه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دلبستگی، رابطه والد-کودک، عملکرد خانواده، نارضایتی جنسیتی،
عنوان انگلیسی
The role of parent-child relationship, attachment styles, and family performance in the formation of gender dysphoria
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Parent-child relationship problems, attachment styles, and inefficient family performances, all items have been considered as key components of psychological disorders in several psychopathology models. The present study aimed to assess the role of parent-child relationship and attachment styles as mental and emotional factors, and the role of family performance as a family factor in the occurrence of gender dysphoria. Materials and Methods: The statistical population of this study includes all individuals suffer from gender dysphoria, who referred to the department of forensic medicine Khorasan Razavi to proceed the legal process of gender reassignment during 2014-2016. In total, 101 individuals (51 female and 50 male), who suffered from gender dysphoria, were selected through convenience sampling. Written informed consents were obtained from the subjects, who completed the questionnaires related to parent-child relationship, attachment styles, and family performance. Data analysis was performed on SPSS version 21 using regression analysis. Results: According to the results obtained from simultaneous regression analysis, the most important components in parent-child relationship are replication (P< 0.01) and role confusion/ disturbance (P< 0.000), in attachment styles, avoidant insecure attachment style (P< 0.000) is the important factor, and in family performance, communication (P< 0.01), emotional bonding (P< 0.01), problem solving (P< 0.03), and total performance of family (P< 0.03) are the most important components, which are capable of predicting gender dysphoria. Conclusion: Based on the findings, it seems that the concurrent role of mental, emotional, and family factors are significant in formation of gender dysphoria.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه رحیمی احمدآبادی | somaye rahimi ahmadabadi
phd. student in psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of isfahan, isfahan, iran
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشــکده علــوم تربیتــی و روان شناســی دانشــگاه اصــفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مهرداد کلانتری | mehrdad kalantari
phd. in clinical psychology, professor of psychology department, faculty of psychology and educational sciences, university of isfahan, isfahan, iran
دکتــرای تخصصــی روان شناسی بالینی، اســتاد گروه روان شناسی دانشــکده علــوم تربیتــی و روان شناســی دانشــگاه اصــفهان، اصــفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمدرضا عابدی | mohammad reza abedi
phd. in counseling psychology, professor of counseling psychology department, faculty of psychology and educational sciences, university of isfahan, isfahan, iran
دکتــرای تخصصــی مشــاوره، اســتاد گروه مشاوره دانشکده علــوم تربیتــی و روان شناســی دانشــگاه اصــفهان، اصــفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سید مرتضی مدرس غروی | seyed morteza modares gharavi
assistant professor of clinical psychology department, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار گروه روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_10058.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات