این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۸۷-۹۸

عنوان فارسی عوامل پیش‌بینی‌کننده وضعیت استرس تحصیلی و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌ شده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بر اساس پژوهش های گوناگون دانشجویان در زمان تحصیل استرس زیادی را متحمل می­شوند. استرس تحصیلی اگر شدت یابد یا ادامه پیدا کند، در زمینه سلامت روانی و بهزیستی، مشکلاتی را ایجاد می­کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل پیش­بینی‌کننده وضعیت استرس تحصیلی و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌ شده انجام شد. روش­کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی-تحلیلی تمام دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 1396-1395 بودند که تعداد 320 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع­آوری اطلاعات، از پرسش­نامه­های مشخصات فردی، استرس تحصیلی گادزلا و محقق­ساخته بر اساس نظریه رفتار برنامه­ریزی شده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، استفاده شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه­ی 16و آزمون های آماری تحلیل گردیدند. یافته­ها: استرس تحصیلی با جنسیت (05/0>P)  و مقطع تحصیلی (001/0>P)  ارتباط معنی­داری داشت. بر اساس نتایج ضریب هبستگی اسپیرمن، آگاهی (001/0>P، 201/0=r) با استرس تحصیلی، ارتباط مثبت معنی­دار و هنجارهای انتزاعی (05/0>P، 177/0- =r) و کنترل رفتاری درک شده (001/0>P، 261/0-=r) ارتباط معکوس معنی­دار داشتند. هم­چنین نتایج رگرسیون نشان داد که نظریه­ی رفتار برنامه­ریزی شده در مجموع، 14/7 درصد واریانس استرس تحصیلی را در بین دانشجویان پیشگویی می­کرد که از بین آن­ها آگاهی و کنترل رفتاری درک شده تاثیر معنی­دار داشتند (001/0>P).   نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش پیشنهاد می­کند که استفاده از نظریه رفتار برنامه­ریزی شده در مداخلات آموزشی با تمرکز بر سازه کنترل رفتاری درک شده در استرس تحصیلی می­تواند نتایج موثری به همراه داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس تحصیلی، دانشجویان، نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده،

عنوان انگلیسی Predictors of the academic stress and its determinants among students based on the theory of planned behavior
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: According to various researches, students suffer from enormous stress during their studies. If the stress intensifies or continues, it will create problems in mental health and well-being. The purpose of this study was to investigate predictive and effective factors of academic stress among students based on the theory of planned behavior. Materials and Methods: The statistical community of this descriptive-analytic study consist all students of Ferdowsi University of Medical Sciences. Amongst them 320 students selected randomly. Data collection was done using demographic, academic stress of Gadzella and researcher based on the theory of behavioral behavior questionnaire that its validity and reliability were confirmed. Data were analyzed by SPSS software version 16 and related statistical tests. Results: There was a significant relationship between academic stress, gender (P< 0.05) and educational level (P< 0.001). Based on Spearman's correlation coefficient, there was a significant positive correlation between knowledge and academic stress (r=0.201, P< 0.001). Subjective norms (r= -0.177, P< 0.05) and perceived behavioral control (r= -0.261, P< 0.001) has reverse relationship. Also, the results of regression showed that the theory of planned behavior in general predicted 14.7% variance of students' academic stress which knowledge and perceived behavioral control has significant effect on them (P< 0.001).  Conclusion: The results of this study suggested that the use of the theory of planned behavior in educational interventions on perceived behavioral control structure may be effective in academic stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه شادی | maliheh shadi
msc. student, department of health education and health promotion, school of health, student research committee, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نوشین پیمان | nooshin peyman
associated professor of health education and health promotion, social determinants of health research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

علی تقی پور | ali taghipour
associated professor of epidemiology, social determinants of health research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشیار اپیدمیولوژی ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

هادی طهرانی | hadi tehrani
assistant professor of health education and health promotion, social determinants of health research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_10060.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات