این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
ادب فارسی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
موسیقی اصوات درمثنوی و غزلیّات مولانا
چکیده فارسی مقاله
آثار منظوم مولانا جلالالدّین پُر از آوا و نوا و موسیقی است؛ زیرا جان سرایندهاش با موسیقی آمیخته شده و موسیقی نیز در تمام اجزای وجودش رخنه کرده است. به گواهی اشعارش، بهویژه غزلیّات، وی درموسیقی علمی و عملی روزگار خود مهارت و تسلّط کامل داشته است. آن دم که کلامش پر از وزن و آهنگ و موسیقی میشود، میتوان معنای سخن او را دریافت که در نظر او، شعر موسیقی کیهانی است و «اصوات» از هر نوعی که باشد، بهترین ابزار برای ایجاد موسیقی است. این آواها، نواها و صوتها نشانگر روح پرتلاطم و خروشان مولاناست که دمی آرام ندارد و همواره در حال تکاپو و جنبش است؛ چون میخواهد از «لفظ» به «معنی» برسد و در این مسیر، موسیقی، یاریگر خوبی است. در میان انواعموسیقی که درکلام منظوم مولانا دیده میشود، نوعی موسیقی میتوان یافت که صوتها، آواها و تکرارآن ها نقش مهمّی در ایجاد آن دارند. مولانا در این موسیقیِ اصوات که ازهماهنگی صامتها و مصوتها ایجاد میشود و به موسیقی داخلی شعر مربوط است، از صوت (شبهجمله)، اسم صوت (نام آوا)، اتباع (الفاظِبهظاهر مبهم، ولی موسیقیآفرین) و ارکان عَروضی فراوان استفاده کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صوت، اسم صوت، موسیقی، ارکان عَروضی، اتباع،
عنوان انگلیسی
The Music of Sounds in Mowlavi's Masnavi and Sonnets
چکیده انگلیسی مقاله
Because the soul of Jalāl ad-Dīn Muhammad Mowlavi was mixed with music and the music had penetrated in all aspects of his existence, his poetic works are full of phones, intonations and musical elements. According to his poems, especially his sonnets, it can be concluded that he was scientifically and even practically expert in music of his time. When his speech becomes full of rhythm and music, one can understand the meaning of his words, and that the music of the poem is rooted in the cosmos and "sounds" of any kind are the best tools for creating music in his opinion. These sounds and intonations represent Mowlavi's enthusiastic and roaring soul that always moves and struggles restlessly. Music helps him significantly to get "meaning" from the "word". Among the various kinds of music, in Mowlavi's verses, one can find a type of music that sounds and their repetitions play an important role to create it. In this music of sounds, which is created through a harmony between consonants and vowels and relates to the internal music of the poetry, Mowlavi has abundantly used sound (quasi-sentence), onomatopoeia, subsidiaries (apparently obscure but music producer words), and prosodic elements.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Phone Onomatopoeia, Music, Prosodic Elements, Subsidiaries
نویسندگان مقاله
علی محمد موذنی | ali mohammad
استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
هادی انصاری |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)
نشانی اینترنتی
https://jpl.ut.ac.ir/article_64354_7908bcd7776db9e2ced257176430ae5f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/577/article-577-554937.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات