این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۱۳۳-۱۵۷
عنوان فارسی
توانمندسازی دانشگاهی با رویکرد راهبردی: چارچوب موقعیتی برای برنامهریزی توسعه دانشگاه بامیان افغانستان
چکیده فارسی مقاله
جهان، در حال عبور سریع از اقتصاد صنعتی به اقتصاد دانش است و دانشگاهها محور اساسی انواع فعالیتهای دانشی ازجمله، تولید دانش، توزیع دانش، ترویج دانش، تبدیل دانش و استفاده از دانش هستند. ایفای چنین نقشی توسط دانشگاهها در کشورهای درحالتوسعه، مستلزم برنامهریزی توسعهای دانشگاهی است. در این مسیر، توانمندسازی بهعنوان یک فرایند هوشمندانه و برنامۀ هدفمند برای توسعه و بهکارگیری ظرفیتهای دانشگاه در ابعاد و زمینههای مختلف فردی، گروهی و سازمانی، بهمثابۀ یک استراتژی کلیدی مطرح میشود. براین اساس این پژوهش در یک مطالعه موردی کیفی به تدوین چارچوبی برای توانمندسازی دانشگاه پرداخت. مشارکتکنندگان پژوهش 26 نفر از اعضای هیئتعلمی و 6 نفر از کارکنان دانشگاه بامیان افغانستان و 18 نفر متخصصان مجرب از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای شیراز بهعنوان آگاهیدهندگان کلیدی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار با در نظر گرفتن بحث اشباع نظری انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها شامل مصاحبه نیمه ساختمند با مشارکتکنندگان و نیز مطالعهی اسناد بود. با استفاده از روش تحلیل مضمون و تشکیل شبکهی مضامین تحلیل شد. براین مبنا، شبکه مضامین توانمندسازی دانشگاه بامیان مشتمل بر 56 مضمون پایه و 4 مضمون سازمان دهنده و یک مضمون فراگیر صورتبندی گردید. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که توسعه و اِعمال برنامه توانمندسازی در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی با رویکرد راهبردی زمینه رشد و توسعه دانشگاه بامیان را فراهم میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Academic Empowerment with a Strategic Approach: a Situational Framework for Planning the Development of Bamiyan University, Afghanistan
چکیده انگلیسی مقاله
The world is moving fast from the industrial economy to the knowledge economy and universities are the core of all types of knowledge activities, including knowledge generation, knowledge distribution, knowledge promotion, knowledge conversion and knowledge use. Playing such a role by universities in developing countries, requires the planning of academic development. In this direction, empowerment as a clever process and a targeted program for the development and utilization of university capacities in various dimensions and context (individual, group, and organizational) are considered as a key strategy. Accordingly, this study, in a qualitative case study, developed a framework for university empowerment. The research participants included 26 faculty members and 6 employees of the University of Bamiyan in Afghanistan and 18 proficient faculty members of Shiraz universities as the key informants who were selected by using targeted sampling method, considering the theoretical saturation. The data collection method was a semi-structured interview with participants and a study of documents that was analyzed using theme analysis method and the formation of theme network. Based on this, the Bamyan University's empowerment theme network consisted of 56 basic themes and 4 organizing themes and one inclusive theme. The result of this research shows that the development and implementation of the empowerment plan at three levels of individual, group and organizational with strategic approach provides a context of growth and development of Bamiyan University.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر ترک زاده |
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مهدی محمدی |
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
قاسم سلیمی |
استادیار دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
بازمحمد فروغ | بازمحمد
هئیت علمی دانشگاه بامیان افغانستان
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1724_ee27e63ed87ea6fd07fe9572a6026357.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-555256.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات