این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۱۷۳-۱۹۴
عنوان فارسی
مطالعه کیفی نگرش و ادراکات زنان از بدن با تأکید بر جراحیهای زیبایی
چکیده فارسی مقاله
بدن، تنها هستی زیستشناختی و روانی نیست؛ بلکه پدیدهای است که بهصورت اجتماعی برساخت میشود؛ بنابراین، امروزه با شکلگیری جامعه مصرفی، گسترش رسانهها و بازتابیشدن هویت، افراد به ساخت بدن خود مبادرت میکنند. هدف پژوهش، مطالعه ادراک زنان از تصور بدنی است و روش پژوهش، کیفی و از نوع نظریهپردازی دادهمحور است. تکنیک گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمهساختیافته بود و با 18 نفر از زنان جوان شهر تهران صورت گرفت که تجربه جراحی زیبایی داشتند. نمونهها براساس نمونهگیری نظری و حصول اشباع نظری انتخاب شدند. روش تحلیل دادهها نیز کدگذاری به روش گلیزر و اشتروس بود که از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. نتیجه فرایند کدگذاری 167 مفهوم و 16 مقوله اصلی، 25 زیر مقوله و یک مقوله هسته بود که نتایج در الگوی پارادایمی ارائه شد. نتایج نشان داد ادراک زنانی که دست به جراحیهای زیبایی میزنند از بدن خویش چندان مثبت نیست و از بدن خود بهعنوان سرمایه، نقاب و هویت مستقل و جایگاه کسب لذت و آرامش استفاده میکنند. عوامل مؤثر بر این ادراک نیز شناسایی شدند که مواردی مانند غلبه هنجارهای مردانه در جامعه، دیدگاه ظاهرگرایانه نسبت به زنان، جامعهپذیری جنسیتی، خودکمتربینی زنان، پایگاه پایین زنان و رسانههای جمعی را شامل میشدند. پیامدهای این نوع ادراک نیز رواج فرهنگ چشموهمچشمی، غلبه فرهنگ بیگانه، رواج فرهنگ مصرفگرایی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Qualitative study of women's attitudes and perceptions of the body with an emphasis on cosmetic surgery
چکیده انگلیسی مقاله
You're body is not a mere biological and psychosocial but also a phenomenon that is socially constructed. Therefore, the formation of today's consumer society, media and reflections of identity, people began to build their own bodies. The aim of this study women's perception of body image and qualitative research methods and the type of theory is based. Techniques for data collection, semi-structured interviews with 18 young women in Tehran was that experience had cosmetic surgery. Based on theoretical sampling and theoretical saturation was achieved. Data analysis by Glaser and Strauss was also encrypts the three phases of open coding, axial, and selective was used. As a result of a coding process 167 and 16 main categories and 25 sub categories and a core that was in model paradigm. Factors affecting the perception was identified as masculine norms that prevail in society, including for example, superficial view of women, gender socialization, , women's low base and the mass media. The consequences of this type of culture is also prevalent perception rivalry, dominance of foreign culture, the culture of consumerism is rampant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Body image, Gender socialization, mass media
نویسندگان مقاله
افسانه قاسمی |
دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه الزهرا تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_22262_79e15572b8829ef3c1d764079e8d77a9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-557740.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات