این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۵۵۱-۵۷۳
عنوان فارسی
بررسی پیشایندهای قصد ترک خدمت (مطالعهای در یک بیمارستان دولتی)
چکیده فارسی مقاله
منابع انسانی مهمترین مزیت رقابتی و سرمایه سازمانیاند. از این رو، کاهش میزان ترک خدمت آنان برای باقیماندن سازمان در شرایط رقابتی و دستیابی به سطوح عالی عملکرد حیاتی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر هویت سازمانی، حمایت سازمانی ادراکشده، اشتیاق شغلی و تعهد عاطفی بر قصد ترک خدمت است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان یک بیمارستان دولتی در استان مازندران است. برای جمعآوری دادهها 250 پرسشنامه توزیع شد. اطلاعات جمعآوریشده از طریق نرمافزارهای SPSS22 و Lisrel8.8 تجزیهوتحلیل شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن نیز از طریق تحلیل عاملی مرتبۀ اول و دوم بررسی شد. نتایج نشان داد هویت سازمانی بر اشتیاق شغلی و تعهد عاطفی تأثیر مثبت و معناداری دارد. حمایت سازمانی ادراکشده بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معنادار و بر قصد ترک خدمت تأثیر منفی و معناداری دارد. علاوه بر این، اشتیاق شغلی بر تعهد عاطفی تأثیر مثبت، و بر قصد ترک خدمت تأثیر منفی و معناداری دارد. در نهایت، تأثیر تعهد عاطفی بر قصد ترک خدمت تأیید نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation the Effects of Organizational Identification and Perceived Organizational Support on Turnover through Variables of Job Engagement and Affective Commitment
چکیده انگلیسی مقاله
Human resources is the most important organizational capital and competitive advantage. So reducing their turnover rate is critical for organization to stay in competition scene and achieve higher levels of performance. The purpose of this study is to investigate the influence of organizational identity, perceived organizational support, job engagement and affective commitment on turnover intention. Data obtained from 250 employees of a public hospital in Mazandaran Province. Measuring models examined and hypotheses tested using SPSS22 and LISREL8.8 softwares and statistical techniques including confirmatory factor analysis and structural equation modeling. Results showed that organizational identity has a significant positive impact on job engagement and affective commitment. Perceived organizational support has a significant positive impact on job engagement and a significant negative impact on turnover intention. Job engagement has a significant positive impact on affective commitment and a significant negative impact on turnover intention. Moreover, impact of affective commitment on turnover intention is rejected.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی سلطانی |
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سهیل نجات |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فرشید خمویی |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
پوریا پسندیده |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_63634_b822757c80388198cf04d4655637abc0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-558299.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات