این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۳۹۱-۴۰۸

عنوان فارسی بررسی وضعیت سواد انرژی در بین شهروندان منطقۀ ۱۹ شهرداری تهران و رابطۀ آن با مصرف کالاهای فرهنگی
چکیده فارسی مقاله پدیده‌های اجتماعی به‌علت ویژگی پویای خود، همواره با متغیرهای گوناگون در بستر جامعه در ارتباط هستند. «سواد انرژی» به‌عنوان یک مفهوم و یک متغیر اجتماعی در این راستا قرار می‌گیرد. «مصرف کالاهای فرهنگی» از متغیرهای اجتماعی-فرهنگی محسوب می‌شود که با «سواد انرژی» ارتباط دارد. از این‌رو، بررسی وضعیت سواد انرژی در بین شهروندان منطقه 19 شهرداری تهران و رابطه آن با میزان مصرف کالاهای فرهنگی هدف اصلی پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهد. برای رسیدن به این هدف از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل افراد بزرگسال 15 تا 65 ساله ساکن در منطقه 19 تهران می‌شود که برابر با 189000 نفر هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 400 درنظر گرفته شده است. یافته‌ها و نتایج پژوهش نشان می‌دهد میزان سواد انرژی پاسخگویان در بعد شناختی کم و در بعد اثربخشی و رفتاری تقریباً زیاد است. بین سواد انرژی در ابعاد شناختی با مصرف فرهنگی میان پاسخگویان رابطه معناداری وجود دارد. مقدار میانگین‌ها نشان می‌دهد مصرف فرهنگی در بین پاسخگویانی که گزینه درست را در ارتباط با سواد انرژی در بعد شناختی انتخاب کردند، بیشتر است. همچنین، آزمون رابطه بین سواد انرژی در بعد اثربخشی و مصرف فرهنگی از طریق آماره همبستگی پیرسون (258/0) و سطح معنی‌داری (000/0)، با اطمینان 99 درصد دلالت بر این دارد که بین «سواد انرژی در بعد اثربخشی» و «میزان مصرف فرهنگی» رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. همچنین، بین سواد انرژی در بعد رفتاری و مصرف فرهنگی با ضریب همبستگی پیرسون (328/0) و سطح معنی‌داری (001/0) در بین پاسخگویان رابطه مستقیم و معنادار مشاهده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انرژی‌های نو، پذیرش عمومی، تهران، سواد انرژی، مصرف فرهنگی،

عنوان انگلیسی Study of Energy literacy among the citizens of the 19th District Tehran and its relation to cultural consumption
چکیده انگلیسی مقاله Components and social phenomena due to its dynamic features, always subject to the interplay of various factors in the context of society. "Energy literacy" as a concept and a social variable placed in the same direction. Socio cultural variables that can affect the "energy literacy" is "cultural consumption". Thus check the status of energy literacy among the citizens of District 19 of Tehran Municipality and its relationship with the main purpose of this form of cultural consumption. To achieve this objective survey method was used. The population of adults 15 to 65 years, which amounts to 189 000 people are included. Cochran's sample size of 400 is considered among 19th District Tehrans people. The findings of the research shows that the energy literacy rate among respondents in cognitive dimension is low, and this rate (energy literacy) in behavioural and effectiveness dimensions are relatively high. There is correlation between energy literacy (efficiency, behavioural and cognitive dimension) and cultural consumption , Also there is correlation among responding people between "public acceptance of new technologies of energy" and "cultural consumption". Therefore, we conclude that cultural consumption is one of the variables that associated with energy literacy in three dimensions (efficiency, behavioural and cognitive dimension).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد نادری |
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

ابراهیم شیرعلی |
کارشناس ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه تهران، پژوهشگر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ایسپا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مهدی شهبازی |
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی https://jisr.ut.ac.ir/article_64406_3756da7e8b501da3743c3fb8578abae6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-558364.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات