این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی بررسی تطبیقی برنامۀ درسی آموزش مدیریت امداد سوانح درآموزش عالی ایران و ایالات متحده از دیدگاه جهانی- بومی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش به‌عنوان مهم‌ترین عامل، کم‌هزینه‌ترین و کوتاه‌ترین زمان و مسیر برای پرورش نیروی انسانی در مدیریت مؤثر و بهینه سوانح است. هدف از پژوهش حاضر تطبیق برنامۀ درسی رشتۀ مدیریت سوانح طبیعی و انسان‌ساخت در ایران و مدیریت اضطراری و بلایا در ایالات متحده است. روش: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی براساس شیوۀ بردی[1] انجام گرفته، داده‌ها از پایگاه‌‌های اطلاع‌رسانی رسمی ملّی و بین‌المللی و مستندات آموزش عالی کشور گردآوری شده است. برنامه‌ریزی درسی رشته‌‌های فوق در مقطع کار‌‌شناسی در مؤسسه آموزش عالی هلال ایران و دو دانشگاه Upper Iowa وAmerican Public  در ایالات متحده مقایسه، تحلیل و بر مبنای آن پیشنهاداتی ارائه شد. یافته‌ها: با توجه به نتایج، موضوعات برنامه‌ریزی درسی در حیطه‌‌های علوم پایه، مدیریت عمومی،‌ علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم طبیعی و سوانح، علوم مدیریت بحران در ایران در مقاطع کاردانی و کارشناسی و گرایش‌های طبیعی وانسان‌ساخت برای تمامی مراکز ارائه‌دهنده و فراگیران ثابت و بدون تغییر و مبتنی بر نیاز بومی است. در دو دانشگاه مورد مطالعۀ ایالات متحده در هر دو گرایش هنر و علوم، موضوعات برنامه‌ریزی درسی در حیطه‌‌های فوق، متفاوت، اختیاری واز قابلیت انعطاف بالایی برخوردارست. بحث و نتیجه‌گیری: موضوعات برنامه‌ریزی و محتوای دروس در هر دو مقطع و دو گرایش مذکور، مطابق با الگوی جهانی مدیریت بحران و با تأکید بر نیاز‌های بومی سوانح طبیعی و انسان‌ساخت ایران است. برای پوشش کامل نیاز‌های کشور استفاده از دروس اختیاری متنوع، منعطف، متناسب با نیاز فراگیران شاغل در نهاد‌های گوناگون و طراحی رشته‌‌های جدید با توجه به تنوع سوانح کشور پیشنهاد می‌شود.   [1] Beredy
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مطالعات تطبیقی، برنامۀ درسی جهانی، مدیریت سوانح، آموزش عالی

عنوان انگلیسی Comparative study of physical assistance management training in Iran and the United States from the global perspective – local
چکیده انگلیسی مقاله Background: The most important factor in effective management of natural and man-made disasters is human resources. The least expensive and the shortest time and route to upbringing human resources as valuable assets to provide efficient and effective service in disasters is education. The objective in this survey is curriculum development comparison at U.S.A. Universities "disaster and emergency management" major and Iran institutes "man-made and natural disaster management" major. Method: The research is comparative with interpretative approach. Data is collected by international and national formal informative bases. At first, two curriculum developments in B.Sc. level were compared each other, and then some offers were suggested based on analyzing of their similarities and differences, after categorization of their kinks. Findings: In Iran, despite of interest, talent and occupational requires of students in all center, curriculum development and content in field of science, general management, social science and communication, natural science and disaster, disaster management in both Associate and B.Sc. levels are changeless and invariable. Optional and selective lessons were not designed. Conclusion: The curriculum development and content in both levels and in both man-made and natural disaster is considered according to disaster management global pattern to emphasis on national and local needs. Using of optional, variable and high flexible lessons in the curriculum development and content appropriate to interest, talent and occupational requires of students is suggested to effective disaster management in Iran. In according to variety of disasters in Iran, new courses designing with professional curriculum development to each group of disaster and emergencies situation is necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرجان جوانبخش | marjan javanbakhsh


پروین شفیعی مقدم | parvin shafiei moghadam


سید امیرحسین سرکشیکیان | seyyed amirhossein sarsikian


کتایون جهانگیری |



نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-238&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات