این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۹۴-۱۰۳

عنوان فارسی رابطه ی اثربخشی دوره های ضمن خدمت کارکنان با پیامدهای شغلی در بیمارستان ابوذر شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به رشد بی سابقه ی اطلاعات مدیریت سلامت، نیاز به آموزش نیروی انسانی شاغل در بیمارستان ضروری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت کارکنان بیمارستان ابوذر اهواز با تعهد سازمانی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. روش بررسی: این تحقیق مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی بود و در جامعه آماری کارکنان بیمارستان ابوذر اهواز در سال 1394 صورت گرفت. تمامی 100 نفر کارمند بیمارستان، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه ی محقق ساخته برای ارزیابی اثربخشی آموزش ضمن خدمت، پرسش نامه ی رفتار شهروندی سازمانی Smitt & Organ، پرسش نامه رضایت شغلی Fishman & Common و پرسش نامه تعهد سازمانی Balfour & Whechler بود. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و روش ANOVA صورت گرفت. یافته ها: رابطه ی آموزش ضمن خدمت کارکنان بیمارستان با رضایت شغلی(0/53=r  و  0/001>P)، تعهد سازمانی(0/3=r و 0/004>P) و رفتار شهروندی(0/36=r  و  0/03>P) معنادار بود. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط اهمیت عملکرد با صلاحیت کارمندان در نظام سلامت که به دنبال آموزش ضمن خدمت اثربخش حاصل می شود، میانگین نمره آموزش ضمن خدمت کلیه کارکنان در سطح مطلوب بود ولی میانگین نمره ی آموزش، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی کارکنان پرستاری نسبت به کارکنان دیگر از امتیاز کمتری برخوردار بود. بنابراین لزوم توجه به آموزش کارکنان به خصوص پرستاران بیش از پیش آشکار می گردد تا دست یابی بیش تر و سهل تر اهداف آموزش را که بهبود و ارتقای عملکرد کارکنان است، فراهم آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش های ضمن خدمت، پیامدهای شغل

عنوان انگلیسی The Relationship between the Effectiveness of In-Service Training of Employees and Occupational Consequences in Aboozar Hospital in Ahvaz, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Due to the unprecedented growth of health management information, it is necessary to train human forces working in hospitals. Therefore, this study was conducted to identify the relationship between in-service training of staff in Aboozar hospital on the one hand and organizational commitment, job satisfaction, and organizational citizenship behavior (OCB) on the other.  Materials and Methods: We conducted this cross-sectional (descriptive-analytic) study on the statistical population of Aboozar hospital in Ahvaz in 2015. One hundred hospital employees were selected. The data collection instruments included a researcher-made questionnaire for the evaluation of in-service training, Smith and Organ's OCB questionnaire, Fishman and Common's questionnaire of job satisfaction, and Balfour and Wechsler's organizational commitment questionnaire. We analyzed the data using descriptive statistics as well as ANOVA.  Results: The results showed that there was a significant relationship between  in-service training of employees and job satisfaction (r=0.53, P< 0.001), organizational commitment (r=0.3, P=0.004) and OCB (r=0.36, P< 0.03).  Conclusion: Because of the relationship between the importance of performance and staff members' qualification -- that is achieved following effective training -- in health system, employees' job training average score was at an optimum level; but the nursing staff's mean score of training, job satisfaction, organizational commitment and administrative OCB was lower than that of other staff. Therefore, the necessity to pay attention to the training of staff, especially nurses, becomes more and more evident. Besides, the goals of education will be achieved more easily, that is, employees' performance will be improved. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله In-Service Training, Job Consequences

نویسندگان مقاله شهره بنی داوودی | shohreh banidavoodi
master of science in educational management, aoozar hospital, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، بیمارستان ابوذر، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

مهین عتابی | mahin atabi
master of sciences student in educational management, school of humanities, islamic azad university, ahvaz branch, ahvaz, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-247&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات