این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۱۷-۳۲۳
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش نظم جویی فرایندی هیجان در ظرفیت حافظه کاری کلامی و دیداری – فضایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مطالعات انجام شده در زمینه بررسی نقش هیجان در حافظه کاری حاکی از این است که هیجاننقش مهمی در عملکرد حافظه کاری ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نظمجویی فرایندی هیجانی در ظرفیت حافظه کاری کلامی و دیداری – فضایی بود. روش کار: بدین منظور، 26 نفر ) 16 زن و 10 مرد( از دانشجویان دانشگاه خوارزمی به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. افراد انتخابشده بهصورت گروهی، ده جلسه تحت آموزش راهبردهای نظمجویی هیجان قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله )قبل از آموزش، میانه آموزش و بعد از آموزش( بهوسیلهنمایه حافظه فعال ) WMI ( ارزیابی شدند. برای تجزیه تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد. یافتهها: نتایج بیانگر این بود که آموزش نظمجویی فرایندی هیجان منجر به افزایش ظرفیت حافظه کاری کلامی و دیداری – فضایی شده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت نظمجویی هیجان با کاهش تأثیر هیجانهای که در اختلال عملکرد حافظه کاری نقش دارند منجر به حفظ اطلاعات و افزایش ظرفیت حافظه کاری کلامی و دیداری – فضایی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظمجویی فرایندی هیجان، حافظه کاری کلامی، حافظه کاری دیداری- فضایی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Emotion Regulation Training in Visual-Spatial and Verbal Working Memory Capacity
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Previous studies investigating the role of emotion in working memory suggest that emotion plays an important role in working memory. The present research aimed at investigating the effectiveness of process emotion regulation training in visual-spatial and verbal working memory. Methods: Therefore, 26 students of Kharazmi University (16 females and 10 males) were selected through volunteer sampling and underwent the of Process Emotion regulation strategies training. All individuals were evaluated during three stages of training (prior, meanwhile and subsequent to the training) using the Working Memory Index. Variance analysis with repeated measurement and Bonferroni post-hoc test were used in for analyzing the results. Results: The results indicated that Process Emotion regulation training increases the visual-spatial and verbal working memory capacities. Conclusions: With regards to the results of the present research, it could be concluded that emotion regulation might lead to information preservation and boost the verbal and visual-spatial capacity of working memory by the means of decreasing the impact of emotions influencing the deficit in working memory function.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر حسنی | jafar hasani
associate professor, department of clinical psychology, college of education and psychology, kharazmi university, tehran, iran
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
طیبه شاهمرادی فر | tayyebeh shahmoradifar
phd student, department of psychology, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-628&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات