این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۲۴۷-۲۵۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان بر افزایش سلامت روان پسران نوجوان بزهکار شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نوجوانان بزهکار از برخی آشفتگی‌های روانی رنج می‌برند و شناخت و مدیریت هیجانات می‌تواند باعث کاهش آشفتگی‌های روانی در این افراد شود. این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان بر افزایش سلامت روان پسران نوجوان بزهکار انجام شد. روش‌ها: پژوهش از نوع نیمه تجربی و به‌صورت پیش مداخله- پس مداخله با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 90 نفر از نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر کرمان در سال 94 بود که به روش سرشماری انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. اعضای گروه آزمایش تحت آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان قرار گرفتند. از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون t برای گروه‌های وابسته و مستقل و نرم‌افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتا‌یج: نتایج نشان داد که بین میانگین پیش مداخله و پس مداخله گروه مداخله در علائم جسمانی، اضطراب، افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت؛ اما بین میانگین پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین بین گروه کنترل و مداخله، پس از مداخله آموزشی در علائم فوق تفاوت معناداری مشاهده شد. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان در افزایش سلامت روان پسران نوجوان بزهکار شهر کرمان مؤثر بود؛ بنابراین می‌توان آموزش تنظیم شناختی هیجان را به‌عنوان یک روش مؤثر در بهبود سلامت روان و به‌ عنوان یک مداخله ثمربخش پیشنهاد داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم شناختی هیجان، سلامت روان، بزهکار، نوجوان

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Group Training about Cognitive Emotion Regulation on Improving Mental Health in Delinquent Male Adolescents of Kerman City
چکیده انگلیسی مقاله Background: Delinquent adolescents suffer from some mental disorders and understanding and managing their emotions can decrease their mental disorders. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive emotion regulation group training on improving mental health in delinquent male adolescents.   Methods: This quasi- experimental research was done in preintervention / postintervention form with a control group. The sample group consisted of 90 delinquent adolescents from Kerman Youth Detention Center selected through census method and were divided into two groups of intervention and control group. Members of the experimental group received cognitive emotion regulation group training. Data collection was performed using the General Health Questionnaire (GHQ). Data analysis was conducted using t-test for dependent and independent variables and through SPSS22.   Results: There was significant difference between preintervention and postintervention mean scores of the experimental group in regard to physical symptoms, anxiety, depression and social dysfunction, while such difference was not observed in the control group. Also, after the educational intervention, there was significant difference between control and experimental groups in the above symptoms.   Conclusion: The results of this study showed that cognitive emotion regulation group training was effective in increasing the mental health of delinquent male adolescents of Kerman city. Hence, cognitive emotion regulation group training can be recommended as an effective method for improving mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعیده برشان | saeideh barshan


کبری حاجی علیزاده | kobra haji alizadeh



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-62&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات