این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۹-۱

عنوان فارسی موانع انجام پژوهش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اهمیت نقش تحقیقات دانشجویی در دانشگاه­ ها و لزوم آگاهی مسئولین دانشگاه از مشکلات دانشجویان و از آنجائی­که براساس تحقیقات انجام شده، دانشجویان علوم پزشکی با توجه به موانع و چالش­ ها، مایل به انجام پژوهش نیستند، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع فعالیت­ های پژوهشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس انجام شد. روش ­ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به روش نمونه­ گیری طبقه­ ای نسبتی با استفاده از پرسشنامه­ ی محقق ساخته متشکل از سه بخش اطلاعات دمو گرافیک، موانع شخصی و سازمانی انجام شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن برابر با 0/87=r تایید گردید. داده­ ها از طریق آزمون­های t مستقل، آنالیز واریانس یک­ طرفه و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار آماری SPSS آنالیز شدند. یافته ­ها: در حیطه فردی بیشترین موانع مربوط به دانش ناکافی از متدلوژی و روش تحقیق (1/24±2/91) و نداشتن مهارت کافی در انجام تحقیق (1/36±2/89) و در حیطه سازمانی، عدم دسترسی به منابع کسب اطلاعات (2/27±2/75) بود. همچنین نتایج نشان داد که دانشجویان محقق، بیشتر با موانع سازمانی (13/90±56/13) و غیرمحقق با موانع فردی (10/95± 53/80) مواجهه بودند. نتیجه­ گیری: یافته­ ها نشان داد که بیشترین موانع از دیدگاه دانشجویان نداشتن مهارت کافی در انجام تحقیق، دانش ناکافی از متدلوژی و روش تحقیق، آشنا نبودن به اصول آماری، عدم دسترسی به منابع کسب اطلاعات می­باشد. این موانع می­تواند تا حدودی از طریق افزایش آگاهی دانشجویان از متدلوژی تحقیق، ایجاد انگیزه از طرف مسئولین و اساتید، در دسترس قرار دادن نیروهای مشاور متخصص و پژوهشگر، جبران کمبود امکانات و تجهیزات و اصلاح شیوه­ های اداری رفع گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش، موانع، دانشگاه، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی Students Viewpoint about Barriers to doing research in Hormozgan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the important role of doing research by students in universities and the need of authorities awareness about problems which students have in this process on one hand, and lack of medical students willingness to do research in the light of the obstacles and challenges on the other hand, The present study aims to determine Research barriers from the students viewpoints in Hormozgan University of  Medical Sciences. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 400 students of Hormozgan University of Medical Sciences were selected through completely Stratified sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire containing 3 parts: demographic information, individual barriers and organizational and environmental barriers.validity and reliability of the tool was confirmed by content validity and equal to 0.87 respectively. Data were analyzed by using independence t-test,one-way analysis of variance (ANOVA),Pearson correlation coefficient through SPSS software.  Results: the main obstacles in the field of individual factors related to Inadequate knowledge of research methodology  (2.91±1.24) and Inadequate skill  to do research (2.89±1.36) and  in the field of organizational factors, the most important barrier was Lack of access  to sources (2.75±2.27). The results showed that the researcher students were faced with organizational obstacles (56.13 ± 13.95) and non-researched students with individual barriers (53.80 ± 10.95). Conclusion: The most prevalent barriers from students viewpoints were inadequate skill in doing research, inadequate knowledge of research and research methodology, unfamiliarity with  the basics of statistics and limited access to information sources. In this regards Certain strategies including: raising students' knowledge of research methodology, creating motivation among students by authorities and professors, doing consultation by using expert researchers, providing research facilities and equipment also, correcting administrative practices can help to remove these barriers  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research, barriers, Universities, Medical Student

نویسندگان مقاله علی صفری مرادآبادی | a safari moradabadi
student amp;apos;s research committee, school of public health, shahid beheshti university of medical sciences, tehran,iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

علی رمضانخانی | a ramezankhani
department of public health, school of public health, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

تیمور آقاملایی | t aghamolaei
department of public health, social determinants in health promotion research center, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
گرو ه بهداشت ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

مرضیه حسینی | m hosseini
department of public health, social determinants in health promotion research center, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
گروه بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

سکینه دادی پور | s dadipoor
department of health education, social determinants in health promotion research center, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas
گرو ه آموزش بهداشت ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات