این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۸-۱۹
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله به دو روش کارگاه وکتابچه آموزشی بر ارتباط بین فردی شاغلین مامایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش مهارت حل مسئله، روشی برای شرکت فعال افراد در بحث گروهی و تشویق آنان به تفکر انتقادی ولی سازنده و خلاق برای یافتن راه حلهائی می باشد که نهایتاً به ارائه بهتر خدمات بهداشتی درمانی مطلوب کمک کند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله خلاق با دو روش کارگاه آموزشی و کتابچه آموزشی بر مهارت های بین فردی شاغلین مامایی انجام شد. روش ها: در یک مطالعه نیمهتجربی بر روی ماماهای شاغل در بیمارستانهای استان کرمان در سال 1394 تعداد 97 نفر در مطالعه شرکت داشتند. ماماها به دو گروه کتابچه آموزشی (49 نفر) و کارگاه آموزشی (48 نفر) تقسیم شدند که به گروه (1) کتابچه آموزشی برای مطالعه مستقل داده شد و برای گروه (2) کارگاه آموزشی 3روزه با روشهای تعاملی اجرا گردید. این دو گروه از نظر مشخصات فردی همگن بودند. نمونه گیری از بیمارستان ها به روش تصادفی ساده و برای ماماها سهمیه ای انجام شد. ارتباطات بین فردی هر دو گروه قبل و پس از مداخله و 2 ماه پس از مداخله از طریق پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی بین فردی (Interpersonal Communication Skills Test) ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های من ویتنی یو، t زوجی، t مستقل، تحلیل واریانس و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه، از نظر ارتباط بین فردی قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری وجود ندارد (0/064=p). اما بعد از مداخله آموزشی بین گروه 1 و 2 اختلاف آماری معنیداری در ارتباط بین فردی مشاهده گردید (0/001=p). به طوری که میانگین تغییر نمره در گروه کارگاه آموزشی 8/89 و در کتابچه آموزشی 3/11 بود. نتیجه گیری: آموزش فارغ التحصیلان مامایی طبق الگوی دزوریلا با دو روش کارگاه آموزشی و کتابچه آموزشی بر ارتباط بین فردی آنها موثر بوده و پس از آموزش، ارتباطات بین فردی آنان افزایش یافته است. پس با توجه به محدودیت های امکان برگزاری کارگاه در بعضی موارد، برای آموزش می توان از کتابچه های آموزشی استاندارد شده استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، حل مسئله، ارتباط ، یادگیری، مامایی
عنوان انگلیسی
The Comparison Of The Effectiveness Of Problem Solving Skill Education With Two Methods Of Workshop And Educational Booklet On Interpersonal Communication Of Midwives
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction Problem solving education is a method for active participation in group discussion and encouraged individuals to critical thinking also, constructive and creative to find solutions that ultimately help to provide better health care services. This study aimed to compare the impact of effective problem solving skills education with two methods of workshop and educational booklet on interpersonal communication of midwives. Methods: in this semi-empirical study, 97 midwives working in hospitals at Kerman province in summer 94 participated and divided into two groups of educational booklet (n=49) and workshop group (n=48) respectively. First Group received educational booklet and for second group, 3-day workshop was performed through interactional method. These two groups were the same as individual characteristics .Simple randomized Sampling was used in hospitals and midwives were selected by contribution of each hospital. Interpersonal communication of two groups were assessed both before and after the intervention and 2 months post-intervention by standard questionnaire (Interpersonal Communication Skills Test). Finally, data were analyzed by descriptive statistics ( Frequency, percentage, Mean and standard deviation) and inferential statistics (Man- Whitney,independent, t-test, paired t-test and analysis of variance through SPSS. Results: There is no significant differences between interpersonal communication of two groups before intervention (P=0.064) but The variations mean score in the workshop group was (8.89) and in booklet group was (3.11) that show the statistical significant differences between two groups after educational intervention ( P=0.001). Conclusion: Midwifery graduates training based on D-Zurilla model through workshop and booklet is effective on interpersonal communication so that it increased this skill, in this regards, by considering limitation in performing workshop in some situation we can use standardized educational booklet
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم مدرس | m modarres
school of nursing and midwifery, nursing and midwifery care reseach center , school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran ,iran
مرکزتحقیقات مراقبتی پرستاری ومامایی، دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حمیده محسنی | h mohseni
kerman hospital of social security, kerman, iran
بیمارستان تامین اجتماعی کرمان، کرمان، ایران
پگاه شیران نوجی | p shiran noogi
shiran-noogi p, midwifery dept, school of nursing and midwifery ,tehran university of medical sciences, tehran,iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-448-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات