این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۴۶-۳۸
عنوان فارسی
بررسی اثر پیش آموزی بر بار شناختی درونی، یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توجه به نظریه بارشناختی و فنون بهینه سازی انواع بارشناختی در طراحی محتوای چندرسانه ای های آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر پیش آموزی بر بارشناختی درونی، یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری در درس فیزیولوژی بود. روش ها: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند. از این تعداد، 32 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (17 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. مواد و ابزارهای پژوهش شامل محتوای چند رسانهای های آموزشی دارای اثر پیش آموزی (گروه آزمایش) و بدون اِعمال اثر پیش آموزی (گروه کنترل)، آزمون های یادگیری (پیش آزمون و پس آزمون) و مقیاس سنجش بارشناختی درک شده توسط دانشجویان بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری t مستقل و تحلیل کواریانس (آنکوا) از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش بارشناختی درونی کمتری (M=3/41,SD=1/86) را نسبت به گروه کنترل(M=5/03,SD=1/77) تجربه کردند، 0/017=p؛ یادگیری (M=14/71,SD=3/42) بیشتری نسبت به گروه کنترل(M=11/60,SD=3/04) داشتند، 0/008=p؛ و از بهره وری آموزشی (M=0/55,SD=0/99) بیشتری نسبت به گروه کنترل (M=-0/63,SD=0/98) برخوردار بودند (0/002=p). نتیجه گیری: اِعمال اثر پیش آموزی در محتوای چند رسانهای آموزشی منجر به کاهش بار شناختی درونی تجربه شده توسط یادگیرندگان، افزایش یادگیری و بهره وری آموزشی آنان میشود. بنابراین، توصیه می شود طراحان چند رسانه ای های آموزشی از فنون کاهش بارشناختی درونی جهت افزایش یادگیری و بهره وری آموزشی استفاده نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیش آموزی، بار شناختی درونی، یادگیری، بهره وری ، آموزش
عنوان انگلیسی
Effect of Pre-Training on Nursing Students’ Intrinsic Cognitive Load, Learning and Instructional Efficiency
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: considering cognitive load theory and using techniques for optimizing different kinds of cognitive load in designing instructional multimedia content is very important. The present study aimed to investigate the effect of pre-training on Nursing students' intrinsic cognitive load, learning, and instructional efficiency in Physiology course. Methods: The is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design and a control group. The population research consisted of all undergraduate Nursing students of Asadabad College of Medical Sciences in the academic year of 2016-2017. Of these, 32 students were selected through a convenience sampling procedure and were randomly assigned to experimental (n=17) and control (n=15) groups. The materials and instruments included instructional multimedia contents with pre-training effect (experimental group) and without pre-training effect (control group), learning tests (pretest and posttest) and the scale of students' perceived cognitive load. Data were analysed by Independent T- test and analysis of covarience (ANCOVA) through SPSS Results: results showed that the experimental group experienced less cognitive load (M=3.41, SD=1.86) compared to the control group (M=5.03, SD=1.77), (p=0.017) but had more learning (M=14.71, SD=3.42) than the control group (M=11.60, SD=3.04), p=0.008; also enjoy more instructional efficiency (M= 0.55, SD=0.99) than the control group (M=-0.63, SD=0/98),( p=0.002). Conclusions: Do pre-training in instructional multimedia content leads to reducing the intrinsic cognitive load experienced by learners, increasing their learning and instructional efficiency. Therefore, it is recommended to designers of instructional multimedia to use techniques for reducing intrinsic cognitive load, enhancing learning and instructional efficiency.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
وحید صالحی | v salehi
department of educational sciences, sayyed jamaleddin asadabadi university, hamedan, iran salehi
گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی (Sayyed jamal university)
حسین مرادی مخلص | h moradimokhles
department of educational sciences, sayyed jamaleddin asadabadi university, hamedan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی (Sayyed jamal university)
سید عبدالله قاسم تبار | s a ghasemtabar
department of educational technology, kharazmi university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
حسن قراباغی | h qarabaghi
department of educational sciences, malayer university, malayer, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ملایر (Malayer university)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-617-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات