این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۵۴-۴۷
عنوان فارسی
مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری با بیماران در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مهارتهای ارتباطی به عنوان یک بخش مهم و ضروری در ارائه خدمات پرستاری شناخته شده است و ارتباطات غیرمؤثر به عنوان یک مانع قدرتمند در مراقبت سلامت محسوب میشود. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری با بیماران بود. روش ها: این پژوهش توصیفی - مقطعی در میان 200 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1393 به روش نمونه گیری در دسترس انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد شامل دو بخش جمعیت شناختی و گویه های خودارزشیابی مهارتهای برقراری ارتباط دانشجو با بیمار بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارآماری SPSS و با بهره گیری از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (مربع کای، و همبستگی پیرسون) در سطح معنیداری 05/0 انجام گرفت. یافته ها: 54 درصد از دانشجویان دختر، 13/1 درصد متأهل و 79/4 درصد بومی استان کرمانشاه بودند. 85/1 درصد از شرکت کنندگان از نظر مهارتهای ارتباطی ضعیف و 14/9 درصد متوسط بودند. نتایج نشان داد که بین مهارت های ارتباطی با جنسیت (0/002>P)، وضعیت تاهل (0/024>P) و سال تحصیلی دانشجویان (0/001>P) ارتباط معنی داری وجود دارد و میانگین نمرات مهارتهای ارتباطی در دانشجویان دختر از پسر بیشتر بود. نتایج نشان داد که به ترتیب 50/3، 37/6، 41/2، 34/7، 51/5 و 41/71 درصد دانشجویان از حداکثر نمره قابل اکتساب برای حیطههای شروع آگاهانه، مهارتهای کلامی و غیرکلامی ارتباط، هماهنگی بیرونی و درونی، احترام به مددجو، پذیرش غیرمشروط مددجو و نمره کلی پرسشنامه مهارتهای ارتباطی را دریافت کردند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر وضعیت مهارتهای ارتباطی در میان دانشجویان نامطلوب بود و بیشترین ضعف مهارت های ارتباطی در حیطه های مهارت های کلامی و غیرکلامی ارتباط و هم چنین احترام به مددجو بود، که این ضعف می تواند مانع از برقراری ارتباط مؤثر با بیماران شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجو، پرستار، بیماران، ارتباط کلامی، مهارت ارتباطی
عنوان انگلیسی
Nursing Students Communication Skills with Patients in Kermanshah University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Communication skills as an essential part in providing nursing care and ineffective communication consider as a powerful barrier to health care. The aimed of this study was to determine the status of nursing students' communication skills. Methods: This cross-sectional study was done on 200 nursing students that were selected through convenience sampling at Kermanshah university of medical sciences in 2015. Data collection tools were standardized questionnaire including demographic and self-assessment student's communication skills with patients. Data were analyzed by using descriptive statistics (mean and standard deviation) and analytical statistics (Chi-square, and Pearson correlation), at 0.05 significance level through SPSS. Results: 54.3% of students were female, 13.1% married and 79.4% native to Kermanshah province. 85.1% and 14.9% of students had poor and average communication skills respectively. Findings show that there is significant relationship between gender (p< 0.002),married status (p< 0.024) and academic year (p< 0.001) and communication skill mean of female students was higher than male students.). Participants obtained 50.3, 37.6, 41.2, 34.7, 51.5 and 41.7 percent of the maximum score for domains; starting conscious, verbal and nonverbal communication skills, inner and outer harmony, respect for patient, unconditional acceptance patient and overall score of communication skills questionnaire. Conclusion: According to the results, the communication skills was poor among students and the most weakness of communication skills related to verbal and non verbal skills and respect for the client. This weakness can be barrier for effective communication of nursing students with the patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی میرزایی علویجه | m mirzaei alavijeh
public health dept, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah. iran
ی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه. ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
محمد اسماعیل مطلق | mi motlagh
pediatrics dept ,school of medicine, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
سید نصراله حسینی | sn hosseini
ministry of health and medical sciences, tehran, iran
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)
فرزاد جلیلیان | f jalilian
public health dept, school of health ,kermanshah of medical sciences, kermauniversity nshah,iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشک
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-607-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات